شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

عید سعید فطر برتمام مسلمین جهان مبارک باد.

  • 21 فروردین 1403
  • 09:21
  • 0 دیدگاه
  • 52 بازدید
  • Article Rating
عید سعید فطر  برتمام مسلمین جهان مبارک باد.

بسمه تعالی

عید درلغت از ماده عود به معنی بازگشت است، و لذا به روزهائی که مشكلات از قوم و جمعیتی برطرف می شود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‌های نخستین، عید گفته می‌شود، و در اعياد اسلامي به مناسبت این‌که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان، صفا و پاكي فطری نخستین به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌ها که برخلاف فطرت است، از میان می‌رود، به همین مناسبت اولین روز ماه شوال عید سعید فطر نامیده شده است  عیدفطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشور‌های اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز،  روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند.

پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در این روز اهمیت پیوند‌های اجتماعی بیش از پیش نمایان می‌شود و جامعه در جهت عاری شدن از فضای دو قطبی فقیر و غنی پیشروی می‌کند به گونه‌ای که اساس توزیع ثروت بر پایه عدل و انصاف خواهد بود پرداخت زکات فطره به نوعی توجه دین به پیوند عبادت با روابط اجتماعی را نشان می‌دهد.

ماه رمضان، ماه عبادت، ماه نزول قرآن، ماه ذکرخدا به پایان رسید. خوشا بر آنان که در این ماه مبارک توشه‌ای از تقوی برگرفتند و خانه آخرت خویش را آباد کردند. همان بندگان مؤمنی که با روزه‌داری، تلاوت قرآن و اقامه‌ی نماز همراه و هم‌نفسشان در این ایام مبارک بود.

عید سعید فطر، تحفه خداوند متعال به مؤمنانی است که با روزه به غبارروبی خانه دل پرداخته، پلیدی را از جان خود بیرون رانده و به جای آن اخلاص و ایمان را جایگزین کرده اند. حقیقتاً این عید خجسته روز تولد و شکفتن دوباره انسان است.

عید فطر، جشن بازگشت به فطرت پاک انسانی به برکت یک ماه عبادت خالصانه و تلاش برای زدودن زنگارهای گناه و انحراف و جهالت از دل ها و جان ها در طول ماه مبارک رمضان است. عید فطر برای آنان که رمضان را آنگونه که شایسته است درک کرده اند، روز اعلام پیروزی بر طاغوت نفس است و روز شکر به درگاه الهی به خاطر آنچه در ضیافت خویش ما را به آن مهمان نمود و به سوی آن هدایت فرمود.

عید فطر، روز وحدت میان مسلمانان و از میان برداشتن تمامی حائل‌های نفاق و دشمنی‌ست 

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :