چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

لیالی قدر و ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی (ع) تسلیت باد.

  • 20 فروردین 1402
  • 13:57
  • 0 دیدگاه
  • 175 بازدید
  • Article Rating
لیالی قدر و ایام سوگواری شهادت مولی الموحدین حضرت امیرالمومنین علی (ع) تسلیت باد.

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان ، فرا رسیدن لیالی قدر و سالروز شهادت مظلومانه اولین شهید محراب،مولود کعبه ، مظهر عدالت و مردانگی ، یاور یتیمان ،مولی الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام ) را به عموم مسلمین جهان تسلیت و تعزیت عرض می نمائیم.

امام علی (ع) در صبحگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال ۴۰ هجری زمانی که امام آماده می‌شد تا به سوی صفین حرکت کرده و جنگ جدیدی را با معاویه آغاز کند، توسط شقی‌ترین انسان‌ها، عبدالرحمان‌بن‌ملجم مرادی مجروح شده و سه روز بعد در ۲۱ رمضان به شهادت رسید.و مخفیانه دفن شد. ضربت خوردن علی بن ابی‌طالب، در شرایطی رخ داد که پس از جنگ نهروان، وی می‌کوشید مردم عراق را برای جنگ دوباره با معاویه بسیج کند، اما تنها تعداد اندکی حاضر به یاری او شدند. در این حال، معاویه با آگاهی از اوضاع عراق، به نواحی مختلف حکومت امام علی (ع) در جزیرة العرب و عراق حمله کرد. بنا بر منابع تاریخی، سه تن از خوارج برای کشتن سه نفر یعنی امام علی (ع)، معاویه و عمرو بن عاص توافق کردند. ابن ملجم مرادی مأمور قتل علی (ع) شد.

امام اول شیعیان پس از شهادت، چنان‌که خود وصیت کرده بود، توسط امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، محمد بن حنفیه و با همراهی عبدالله بن جعفر، شبانه و مخفیانه در نجف کنونی (غریین در آن زمان) به خاک سپرده و قبرش مخفی شد.

مخفی کردن قبر امام علی (ع) به دلیل جلوگیری از نبش قبر و بی‌حرمتی توسط بنی‌امیه و خوارج دانسته شده است. امام صادق (ع) در سال ۱۳۵ قمری و زمان حکومت منصور عباسی، محل دفن امام علی (ع) را در نجف آشکار کرد.

علامه طبرسی در خصوص شهادت امام علی (ع) می‌گوید: علی (ع) شصت و سه سال عمر و پس از بعثت‌، بیست و سه سال با رسول خدا (ص) زندگانی را سپری کرد. سیزده سال در مکه پیش از هجرت در امتحان و گرفتاری به سر برد و سنگین‌ترین بار رسالت آن حضرت را به دوش کشید.

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :