پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد.

  • 27 بهمن 1401
  • 07:11
  • 0 دیدگاه
  • 90 بازدید
  • Article Rating
شهادت امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد.

بسمه تعالی

لقـب مـشـهـور امام موسی (علیه السلام)، كـاظـم اسـت یـعنى خاموش و فرو برنده خشم، چرا که با این که حضرت چه بسیار از دست دشـمـنـان شکنجه و ظلم دید و تحمل نمود و به ایشان نفرین نكرد، حتى آنان‌كه در ایام حبس آقا در زندانهای تاریک و تنگ و مرطوب، مكرر از در كینه در آمـدنـد ولی از آن حـضـرت یـك كـلمـه سـخـن خـشـم آمـیـز نـشـنـیـدنـد. ابـن اثیر كه از متعصبان اهل سنت است گفته : آن حضرت را كاظم لقب دادند به جهت آن‌كه احسان مى كرد با هركس كه بـا اوبـدى مـى كـرد واین عادت همیشه اوبود.

زندگی‌نامه امام موسی کاظم(ع) از ولادت تا شهادت

ولادت امام موسی کاظم(علیه السلام)

موسی بن جعفر در سال ۱۲۸ یا ۱۲۹ هجری قمری هنگامی که امام صادق (ع) و همسرش حمیده از حج بازمی‌گشتند، در منطقه ابواء به دنیا آمد. برخی مکان ولادت ایشان را مدینه دانسته‌اند.

درباره تاریخ ولادت امام کاظم(ع) اختلاف است؛ طبری ولادت ایشان را در ذی‌الحجه و طبرسی آن را در ۷ صفر دانسته است.

مادر ایشان حضرت حمیده کنیزی از اهل مغرب یا اندلس(اسپانیا) بوده است و نام پدر حمیده را صاعد مغربی (بربری) گفته اند. برادران دیگر امام از این بانو اسحاق و محمد دیباج بوده اند. امام موسی کاظم(ع) هنوز کودک بود که فقهای مشهور مثل ابو حنیفه از او مسئله می پرسیدند و کسب علم می‌کردند.واپسین روزهای عمر امام کاظم(ع) در زندان سندی بن شاهک سپری شد. شیخ مفید گفته است سندی، به دستور هارون الرشید امام را مسموم کرد و امام سه روز پس از آن به شهادت رسید.

شهادت وی ۲۵ رجب سال ۱۸۳ق در بغداد رخ داده است. درباره زمان و مکان شهادت امام کاظم (ع) نظرات دیگری هم وجود دارد.

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :