شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

عید سعید غدیر روز جانشینی علی بن ابی طالب(ع) پس از پیامبراسلام(ص) مبارک باد.

  • 06 مرداد 1400
  • 10:31
  • 0 دیدگاه
  • 180 بازدید
  • Article Rating
عید سعید غدیر روز جانشینی  علی بن ابی طالب(ع)  پس از پیامبراسلام(ص) مبارک باد.

بسمه تعالی

عید غدیر  ۱۸ ذی الحجه در تقویم قمری و از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان می‌باشد که در این روز برای جانشینی صریح علی بن ابی طالب(ع) در مقام امامت پس از حضرت محمد(ص) پیامبر مسلمانان جشن گرفته می‌شود.

در احادیث شیعه این عید را با عباراتی چون عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الاهی)،  عید اهل بیت محمدو اشرف الاعیاد (والاترین عیدیاد کرده اند. به اعتقاد شیعیان بر طبق خطبه حضرت محمد(ص) در غدیر خم علی(ع) را بعد از خود با حدیث (عربی: مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه) جانشینی او را برای تمامی مسلمانان اعلام و تمام کرد. در تفاسیر شیعه آیه سوم سوره مائده در روز عید غدیر نازل شده‌است که آمده الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی

البته شیعیان اعتقاد دارندحضرت محمد(ص) ، غیر از غدیر در مواضع دیگری چون واقعهٔ یوم الدار و ماجرای جنگ تبوک و حدیث منزلت به جانشینی علی بن ابی طالب(ع) بعد از خودش اشاره و تأکید کرده بود. وجه تمایز غدیر با سایر مواضع، اخذ بیعت طبق رسم رایج اعراب، از تمام ۱۲۰ هزار نفرحاضر در مناسک حج و بعد از آن در غدیر بود. این بیعت به صورت رسمی (زبانی و عملی) بر جانشینی علی(ع) گرفته شد.

 

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :