پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

آرشیو اخبار

پرداخت مرحله دوم هزینه سفر حج ۱۴۰۰

  • 02 شهریور 1399
  • 15:32
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 398 بازدید
  • Article Rating
پرداخت مرحله دوم هزینه سفر حج ۱۴۰۰

 

حجاج مرحله دوم هزینه سفر خود را پرداخت نمایند/سوم شهریور آغاز واریز مرحله دوم هزینه سفر ثبت نام شدگان در کاروانهای حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت از فعال شدن سامانه رزرو سازمان حج و زیارت برای پرداخت مرحله دوم هزینه سفر حج تمتع ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با توجه به پیگیری های صورت گرفته و تثبیت نرخ ارز برای زائرینی که مرحله اول هزینه سفر خود را واریز کرده اند و لحاظ صرفه و صلاح زائرین ،به منظور تامین ارز مورد نیاز حج مقرر شد زائرین ثبت نام شده، مرحله دوم هزینه سفر خود برای خرید الباقی ارز را واریز نمایند تا با واریز به حساب بانک مرکزی، ارز اختصاص یافته زائران تهیه گردد . به همین منظور سامانه رزرو از ساعت ۱۰صبح روز سوم شهریور ماه جاری فعال خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت ,علی رضا رشیدیان روز چهارشنبه 29مرداد ماه در جریان بازدید از ایرنا و در گفت وگویی افزود: سامانه مذکور برای دریافت قسط دوم حج تمتع سال آینده از ساعت ۱۰ صبح تاریخ سوم شهریور فعال و به مدت ۱۰ روز برای واریز دومین مرحله هزینه سفر حج، فعال خواهد بود.
رشیدیان با بیان اینکه در حج آینده در صورت عادی بودن شرایط، زائرین مطابق سهمیه تعیین شده برای انجام مناسک حج راهی سرزمین وحی خواهند شد، تصریح کرد: تا پیش از بسته شدن سامانه ثبت نام این سازمان در ماه گذشته، 74 هزار و 800زائر ثبت نام خود را به انجام رسانده و مرحله اول هزینه سفر خود را واریز کرده اند و هم اکنون باید برای بهره مندی از نرخ ارز مصوب ۹۹دومین مرحله هزینه سفر را در فرصت اعلام شده، پرداخت نمایند.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه مرحله دوم هزینه سفر زائران اعزامی به سرزمین وحی به تناسب گروه قیمتی کاروان ها تعیین شده است، گفت: هزینه مرحله دوم واریزی از مبلغ هفت میلیون تومان تا 15میلیون و 500 هزار تومان علی الحساب تعیین شده و اگر زائری به هر دلیل از پرداخت قسط دوم خود، خودداری کند به معنای عدم تمایل به استفاده از ارز با نرخ مصوب حج تمتع ۹۹ برای حج سال 1400 است.

*۱۸۰۰ میلیارد تومان از محل پرداخت مرحله اول هزینه واریز ی زائرین برای خرید ارز به حساب بانک مرکزی واریز شده است

رشیدیان اظهار داشت: تاکنون مبلغ1800/000/000/000 تومان وجوه دریافتی از زائران در مرحله اول عیناً، برای خرید ارز به حساب بانک مرکزی واریز شده و این مبلغ به عنوان حواله ارزی برای حج سال آینده به حساب زائران منظور شده است.

وی در خصوص عدم واریز قسط دوم توسط زائران و عواقب ناشی از آن گفت: اگر به هر دلیلی زائری نتواندمرحله دوم هزینه سفرخود را در فرصت اعلام شده واریز کند سهمیه اعزام آن به سفر حج از بین نخواهد رفت اما ارائه ارز در زمان اعزام بر اساس نرخ مصوب جدید دولت محاسبه خواهد شد و اولویت اعزام با واریز کنندگان مرحله دوم هزینه سفر با شرایط و سهمیه تعیین شده خواهد بود.

*آغاز مذاکرات با مسئولان عربستان برای حج تمتع ۱۴۰۰ در آذر ماه

رشیدیان از آغاز مذاکرات و امضا تفاهمنامه برای حج تمتع ۱۴۰۰ شمسی در ماه ربیع الثانی ۱۴۴۲ خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مذاکرات مسئولان حج ایران و عربستان طبق روال همه ساله در ربیع الثانی که حدود آذر ماه سالجاری است برگزار خواهد شد و از طرفی با عنایت به اعزام نشدن زائران حج ۹۹ به عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا، در صورت عادی شدن شرائط، سهمیه مازاد نیز درخواست خواهد شد و برای حج آینده با تثبیت نرخ ارز مصوب اسفند 1399 از نوسانات احتمالی ارز جلوگیری خواهد شد .

وی گفت: در راستای صرفه و صلاح زائران حج، از دولت درخواست کردیم که اجازه دهند نرخ ارز مصوب سال 99 را برای ثبت نام شده های همان سال(1399) که در سال 1400 مشرف خواهند شد تثبیت کنیم که خوشبختانه مورد تصویب قرار گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برای تامین ارز با نرخ امسال برای حج سال آینده این مهم به هیات دولت ارجاع شد، تصریح کرد: در مرحله اول با اصل سپرده و سود متعلقه ، مبلغ ۲۵ میلیون تومان از زائرین دریافت و عینا به حساب بانک مرکزی واریز شد که مسئولان بانک مرکزی اعلام داشتند برای تامین الباقی ارز و تثبیت نرخ آن باید کل مبلغ را به حساب بانک مرکزی واریز نمایید.

وی اظهار داشت: به همین منظور در شورای برنامه ریزی حج با حضور نماینده محترم ولی فقیه این موضوع مطرح شد که مرحله دوم هزینه سفرحج از زائران دریافت کنیم.

*هزینه سفر هر زائر به حج حدود ۳۰ میلیون تومان


رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: عموما تفاوت قیمت و هزینه تمام شده حج در بخش ارزی خیلی محسوس تر از میزان هزینه ریالی است. میزان هزینه ارزی که برآورد شده، برای زائران بین ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار هزینه یک زائر در عربستان می باشد (حدود ۳۰ میلیون تومان) در حالی که اگر آنرا تثبت نکرده بودیم و نرخ ارز را به نرخ سال آینده موکول می کردیم امکان افزایش قیمت با توجه به نوسانات احتمالی نرخ ارز چشم گیر می شد.

وی گفت: با این اوصاف اگر سهمیه حج سال آینده ما به همان میزان ۸۷ هزار نفر تعیین گردد اولا یک گروهی خواهیم داشت که پول ارز خود را به صورت صد در صد تامین کرده اند این گروه، در بخش هزینه ارزی با همان نرخ ارز حج ۹۹ به حج خواهند رفت ولی در مقابل زائرانی که قسط دوم خود را به هر دلیلی پرداخت نکرده باشند، در زمان اعزام در سال آتی، ارز آنها با نرخ جدیدی که دولت تا پایان سال اعلام خواهد کرد محاسبه و دریافت خواهد شد.

به گفته وی، در این میان اگر از زائران جدیدی نیز ثبت نام به عمل آورده شود تمامی هزینه های آنان بر اساس نرخ جدید دولت در همان زمان اخذ خواهد شد.

رشیدیان افزود: ممکن است افزایش قیمتی در میزان مبالغ دریافتی از زائران در سال آینده مطرح باشد که مربوط به بخش هزینه های ریالی است. بعنوان مثال نرخ خرید بلیت هواپیما از ایران ایر در سال 98، 3 میلیون و 800 هزار تومان بود که در سال 99 به 5 میلیون 800 هزار تومان افزایش یافت. در سال 1400 نیز امکان افزایش متصور است.

*حدودیک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار سفر به حج و شش میلیون در انتظار عمره هستند

رشیدیان با بیان اینکه اکنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در انتظار اعزام به سفر معنوی حج هستند، گفت: تعداد قریب به شش میلیون نفر نیز در نوبت اعزام سفر حج عمره قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچگونه ثبت نام جدیدی برای قرار گرفتن در نوبت اعزام به عربستان در بخش حج و عمره صورت نخواهد پذیرفت، گفت: در این میان اگر بخواهیم سالانه حدود ۹۰ هزار نفر را به سفر حج اعزام کنیم حدود ۱۴ سال زمان برای اعزام همه منتظران در صف اعزام نیاز است.

*کرونا و اولویت اعزام

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص احتمال وجود ویروس کرونا و آثار آن برای زائران گفت: در صورت باقی ماندن شرایط کرونایی در سال آینده اولویت اعزام با زائرانی خواهد بود که در زمان تعیین شده وجه خود را به صورت کامل پرداخت کرده باشند.

وی تاکید کرد: إن شاء الله با تولید واکسن کرونا و در صورت عادی شدن شرایط، زائران ایرانی بر اساس اولویت بندی جهت انجام مناسک حج تمتع اعزام خواهند شد.

*راه اندازی سفر عمره مفرده

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص راه اندازی حج عمره گفت: راه اندازی سفر عمره مفرده منوط به راه اندازی کنسولگری ایران در عربستان یا ایجاد دفتر حافظ منافع خواهد بود.

رشیدیان با بیان اینکه حج عمره برای عربستان از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار داشت: طبق گزارشات منتشره هم اینک عربستان برای راه اندازی حج عمره به ۱۶۵شرکت، سهمیه ۱۰ هزار نفری داده تا هر چه سریعتر برای راه اندازی آن برنامه ریزی کرده و آن را فعال کنند.

وی تصریح کرد: البته امیدوارم با راه اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع، بتوانیم از ظرفیت عمره برای تعداد کثیر منتظران سفر حج عمره استفاده کنیم.

رشیدیان افزود: سفر عمره مفرده جزء یکی از پر طرفدارترین سفرهای معنوی است که ملت ایران به آن علاقه مند هستند که عربستان در حال برنامه ریزی برای آن است. امیدواریم با رفع مشکلات عمره بتوانیم با عزت و کرامت و سلامت، آن را تأمین و اعزام عمره داشته باشیم. البته بدیهی است تا زمانی که مشکل ما در عربستان از قبیل راه اندازی کنسولگری یا دفتر حافظ منافع حل نشود سفر عمره نیز مطرح نخواهد بود.


*شهدای حادثه مسجد الحرام

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص اقدامات انجام گرفته برای اخذ دیه و خسارت جانبازان و خانواده شهدای حادثه مسجد الحرام نیز گفت: تاکنون اقدامات خوبی در خصوص پیگیری حق و حقوق جانبازان و خانواده شهدای حادثه مسجد الحرام از قبیل صدور چک خسارت و دیه خانواده های این عزیزان برداشته شده اما به دلیل نبود سفارت عربستان در ایران و برخی مشکلات حقوقی تاکنون موفق به اخذ مبالغ چک های صادره از سوی عربستان نشده ایم.در همین خصوص سازمان حج و زیارت از سفیر سوئیس دعوت نمود تا در جلسه حضوری موضوع عدم وصول چک دیه جانبازان و شهدای مسجدالحرام بررسی شود. که ایشان نیز در جلسه حضوری قول پیگیری دادند و طبق اخبار واصله سفیر سوئیس در عربستان چند روز پس از این دیدار ملاقاتی با وزیر مشاور در امور خارجه دولت عربستان داشته است که از نتیجه آن بی اطلاع هستیم.

*آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهدای منا

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده شهدای منا گفت: همانطوری که در متن تفاهمنامه حج ۹۹ نیز بر آن تاکید شده طرف ایرانی همچنان پیگیر روشن شدن موضوع شهدای منا بوده و هست و از مسئولان عربستان خواسته ایم که موضوع پرداخت دیه و خسارت خانواده شهدای منا را همانند آسیب دیدگان و شهدای حادثه مسجد الحرام در دستور کار قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: در این میان آنچه که مردم ما انتظار دارند پیگیری و مطالبه گری سازمان حج و زیارت از طرف عربستانی تا روشن شدن و رسیدن به حقیقت و جبران خسارات وارده به زائرین می باشد ما نیز تا تحقق به این مهم قول پی گیری و مطالبه را به مردم عزیزمان داده ایم.

وی خاطر نشان کرد، مهر ماه امسال برای زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدای منا مراسم خاصی در این خصوص برگزار خواهیم کرد. همچنین بنا داریم امسال مجسمه یادبود شهدای منا را در ورودی سازمان حج و زیارت نصب نمائیم.

*سازمان حج یک سازمان عملیاتی است

رشیدیان در خصوص سازمان حج زیارت نیز گفت: این سازمان، یک سازمان عملیاتی در امر حج واجب، عمره و عتبات است و عملیات اجرایی آن برای ارائه خدمات به زائران فشرده و در یک فرآیند خاص قرار دارد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی امسال و لغو سفر حج نیز اظهار داشت: تاکنون فرصت رسیدگی به فرآیند ها، روش ها و کیفیت ارایه خدمات بازنگری نداشته ایم اما با توجه به بحران به وجود آمده، تهدید موجود را به فرصت تبدیل کرده و با کمک کارشناسان داخلی و بیرونی با هدف بازنگری تمامی فرآیندها ۱۷ کارگروه هایی را در زمینه های مختلف تشکیل و راه اندازی کردیم.

رشیدیان اضافه نمود قصد داریم از تصدی گری بکاهیم و از توان مردم، افراد حقیقی و حقوقی و سازمان ها و نهادهای مختلف در ارائه خدمات حج و زیارت استفاده نماییم، بهمین جهت در فرآیندهای اجرایی سازمان بازنگری کرده و بسیاری از مشکلات را شناسایی و بر طرف خواهیم نمود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در بخش سلامت زائران، سازمان حج را تبدیل به یک سازمان چابک و کم هزینه کرده و در ارائه خدمات، ارتقا کیفیت خدمت را دنبال کنیم که اگر به لطف الهی اینگونه مسائل به دقت انجام پذیرد، در ۱۷ کارگروه یادشده بازنگری در کل روش ها و فرآیندهای کاری را به انجام خواهیم رساند تا بتوانیم به هر میزان، بسته های متنوع تری در حوزه خدمات زیارتی برای زائران به وجود بیاوریم.

وی گفت: همین امر باعث شد برای همه مراحل اجرایی یک پیوست سلامت تعریف کنیم که در واقع علاوه بر حوزه های اجرایی در حوزه نمایندگی ولی فقیه با استفتایی که از مراجع بزرگوار تقلیدصورت گرفت، حتی برای شرایط بحران ویروس کرونا برای انجام مناسک مجوزهایی گرفته شد که کمترین دغدغه را در خصوص سلامت زائران داشته باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: برای همه اقدامات در حج آینده پیوست سلامت و ۱۵ دستورالعمل آماده شده و با کمک هلال احمر و وزارت بهداشت، معاینات زائران به نحوی انجام خواهد شد که از زمان اعزام تا اقامت، حمل و نقل، تدارکات، زیارت، مناسک و سایر مراحل تا زمان بازگشت تحت این پروتکل ها و دستورات انجام شود.

*کرونا و شرایط داخلی مانع اعزام زائر به عتبات عراق شد

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص عتبات عالیات با اشاره به شرایط خاص عراق پیش از شیوع ویروس کرونا مبنی بر برخی تنش‌های داخلی و تظاهرات در شهرهای مختلف از جمله نجف و کربلا گفت: شیوع ویروس کرونا و دیگر مسائل داخلی عراق شرایطی را به وجود آورد که مانع اعزام زائران به عتبات عالیات شد.
وی اظهار داشت: تا زمانی که شرایط مناسبی در عراق وجود نداشته باشد امکان اعزام زائر به عتبات عالیات نیز دور از انتظار است.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در هر شرایطی ما پیش بینی های لازم را به انجام می رسانیم، تصریح کرد: در این ارتباط با همکاری وزارت بهداشت و درمان، گردشگری و هلال احمر پروتکل های خاصی را آماده کرده ایم که از طریق وزارت امور خارجه برای طرف عراقی ارسال نمودیم که این دستورالعمل ها حاکم بر اعزام مسافر به دو کشور خواهد بود.

**برای اعزام زائر به سوریه درحال مذاکره هستیم

رشیدیان با بیان اینکه برای اعزام زائر به سوریه نیز در حال مذاکره با مسئولان این کشور هستیم، افزود: البته سوریه با توجه به آمار پایین ابتلاء به کووید۱۹ در مقایسه با عراق از شرایط بهتری برخوردار است اما در نهایت علاوه بر اقدامات اجرایی تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه اعزام زائر و غیره تعیین کننده خواهد بود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.