جمعه 10 فروردین 1403
EN

آرشیو اخبار

آغاز دور جدید اعزام‌ها به عمره از اول ماه صفر/ ساخت ۲ هتل و آشپزخانه اختصاصی در عربستان

  • 18 خرداد 1393
  • 09:53
  • 0 دیدگاه
  • 654 بازدید
  • Article Rating
آغاز دور جدید اعزام‌ها به عمره از اول ماه صفر/ ساخت ۲ هتل و آشپزخانه اختصاصی در عربستان

بسمه تعالی

رئیس سازمان حج و زیارت در تشریح دستاوردهای سفر خود به عربستان از انعقاد قرارداد ساخت دو هتل در مدینه و یک آشپزخانه اختصاصی خبر داد و گفت: دور جدید اعزام‌ها به عمره مفرده دو هفته زودتر از سال گذشته و از اول ماه صفر آغاز می‌شود.

'سعید اوحدی' در تشریح سفر 6 روزه خود به عربستان گفت: در این سفر ملاقات یک ساعته‌ای را با وزیر حج عربستان داشتیم که خوشبختانه فضای صمیمانه و خوبی بود سفیر ایران در سازمان کنفرانس اسلامی، معاون بازرسی بعثه و مدیر هماهنگی حج و زیارت در عربستان نیز در این جلسه حضور داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در این جلسه ما توانستیم اکثر مسائل و خواسته‌های خود را مطرح کنیم که مورد موافقت وزیر حج عربستان قرار گرفت در این جلسه جمع بندی در مورد عمره داشتیم و تا امروز زائران عمره گزار ما به مرز 740 هزار نفر رسیده اند و آخرین پرواز ما نیز سوم تیرماه انجام می‌شود.

**تشکیل کمیته امر به معروف عمره گزاران ایرانی در عربستان

اوحدی ادامه داد: مشکلات کوچکی در عمره داشتیم که آنها را با وزیر حج عربستان مطرح کردیم از جمله اینکه بعضی از مأموران امر به معروف عربستان در بقیع با زائران بحث می‌کنند که این بحث‌ها در بعضی موارد منجر به دستگیری زائران می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در این جلسه این مورد را مطرح کردیم و وزیر حج عربستان دستور داد کمیته‌ای متشکل از معاون حقوقی وزارت حج عربستان، مدیر دفتر نمایندگی حج و زیارت ایران در عربستان، رئیس امر به معروف عربستان هم در آن کمیته حضور داشته باشند تا به صورت هفتگی جلساتی را برگزار کنند و اگر به مواردی برخورد کردند در آن جلسه بررسی کنند.

اوحدی ادامه داد: وزیر حج عربستان معتقد بود که این نوع برخوردها برخوردهای سلیقه‌ای و شخصی است و باید احترام عمره گزاران کاملا رعایت شود.

**آزادی دو عمره گزار زندانی در ماه شعبان

اوحدی ادامه داد: در عمره امسال دو زائر ایرانی به اتهام واهی سرقت دستگیر شده اند که هماهنگی‌ها انجام شد و از وزیر خواسته شد که با توجه به قرار گرفتن در ایام شعبان و نزدیکی به ماه مبارک رمضان این دو زائر عمره گزار هم آزاد شوند.

وی ادامه داد: امروز این نامه تنظیم و برای وزیر حج عربستان ارسال می‌شود.

**رتبه اول ایران در اعزام عمره گزاران

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: ایران هم اکنون بالاترین آمار اعزام زائران به عمره مفرده را داریم اما با توجه به ثبت نام‌های گذشته هنوز 6 میلیون نفر در صف انتظار تشرف عمره هستند.

**دور جدید اعزام عمره گزاران از اول ماه صفر

اوحدی ادامه داد: در مورد سهمیه عمره هم ما تقاضا کردیم که کمیته عقد قرار ما در عربستان حضور داشته باشند و قراردادهای عمره را چهار ماه زودتر منعقد کنیم همچنین وزیر حج عربستان موافقت کرد که امسال زائران را از اول ماه صفر به عمره اعزام کنیم و همین باعث می‌شود تا بتوانیم آمار اعزام‌های عمره گزاران را افزایش دهیم و پیش بینی ما این است که بتوانیم تا مرز یک میلیون نفر را به خانه خدا اعزام کنیم.

**ساخت سرویس‌های بهداشتی ویژه برای جانبازان در منا و عرفات

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تمتع نیز تصمیمات خوبی گرفته شد از جمله اینکه همه ساله چادرهای عرفات و منا و نقشه‌های جانمایی آنها اواخر ذی القعده به ما داده می‌شد که تنها 20 روز فرصت تا اعزام زائران به منا و عرفات زمان وجود داشت که تأخیر در تحویل چادرها موجب برهم ریختگی می‌شد.

اوحدی افزود: امسال موافقت کردند که چادر ایرانی‌ها را سه ماه زودتر تحویل دهند و امیدوار هستیم تا آخر شعبان بتوانیم چادرها را تحویل بگیریم.

وی تصریح کرد: همچنین در خصوص سرویس‌های بهداشتی کاروان‌های جانبازان در سال‌های گذشته مشکلاتی وجود داشت که این موضوع نیز طرح شد که با توجه به اهمیت و احترام کاروان زائران دستور داده شد که دو سرویس بهداشتی مخصوص جانبازان ساخته شود که مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: همچنین مقرر شد برای جانبازان چادرهایی با سقف بلند اختصاص داده شود که گردش هوا در این چادرها راحت تر انجام شود.

**هیچ موردی از کرونا در بین زائران مشاهده نشده است/ برگزاری همایش دو روزه کرونا

اوحدی در خصوص وضعیت بیماری کرونا در بین عمره گزاران گفت: خوشبختانه با قطعیت اعلام می‌کنیم که تا کنون حتی یک زائر ایرانی نیز به این بیماری مبتلا نشده است و پیشنهاد دادیم یک سمینار دو روزه‌ای را در داخل ایران با همکاری مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت هلال احمر، وزارت بهداشت عربستان و با همکاری وزارت بهداشت ایران برگزار شود که آخرین دستاوردها و یافته‌های میان دو کشور بررسی شود و یک روز هم برای مدیران کاروان‌های حج برگزار شود.

**کنترل بیماری کرونا در عربستان

وی تصریح کرد: در مورد دو خواهر کرمانی که یکی از آنها متأسفانه فوت شد بیماری آنها کرونا بوده است اما با قطعیت اعلام می‌کنیم که ابتلای آنها از طریق زائران نبوده است چون منشأ زائر آن مشخص نشده است و وزارت بهداشت عربستان نیز طبق اعلام وزیر حج عربستان توانستند اقدام جدی را انجام دهند و تا حدودی توانستند بیماری را کنترل کنند.

**ساخت آشپزخانه اختصاصی و دو هتل برای زائران ایرانی در عربستان

وی همچنین از انعقاد قرار دارد برای ساخت دو هتل و یک آشپزخانه مخصوص حجاج ایرانی گفت: با توجه به توسعه فضای مکه پیش بینی می‌شود آمار اعزام زائر در دو تا سه سال آینده افزایش داشته باشد لذا در این سفر با یکی از شرکت‌های معتبر عربستان قرار شد تا یک آشپزخانه مرکزی با پیشرفته ترین امکانات راه اندازی شود.

اوحدی ادامه داد: ظرفیت این آشپزخانه طبخ روزانه 100 هزار پرس غذا است و به خاطر اینکه اجازه سرمایه گذاری به ما داده نمی‌شود 100 درصد سرمایه گذاری توسط شرکت سعودی است و ما امتیاز بهره برداری را به مدت 5 سال خواهیم داشت.

وی افزود: در مدینه هم یک هتل با 2 هزار و 600 اتاق برای اسکان 6 هزار و 500 زائر در عمره و هتل دیگری با یک هزار اتاق ساخته می‌شود و به این ترتیب تا 5 سال آینده از نظر اسکان و تغذیه زائران هم مشکلی نخواهیم داشت.

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.