جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع 1397 همدان برگزار گردید

  • 18 تیر 1397
  • 16:53
  • 0 دیدگاه
  • 455 بازدید
  • Article Rating
همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع 1397 همدان برگزار گردید

همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع 1397 با حضور بیش از 1500 نفر از زائران شهرستان  همدان و بهار امروز  دو شنبه مورخ 97/04/18 مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع)در سالن ابن سینای همدان  از ساعت 9:00 الی 12:00 برگزار گردید .

در ابتدای مراسم پس از تلاوت قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ، مداح اهل بیت حاج رضا قاسم پور به ذکر مصیبت شهادت رئیس مکتب شیعه حضرت امام جعفر صادق  علیه السلام پرداخت و حضار در غم شهادت این امام همام به عزاداری پرداختند  .

سپس در ابتدای برنامه محسن ساغرچی مدیر  حج وزیارت استان همدان ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) و خیر مقدم به حجاج و مدیران و عوامل کاروان ها گفت: امیدوارم شما زائران عزیز با حجی مقبول و سعی مشکور به میهن اسلامی باز گردید وی در ادامه سخنان خود اهم مسائل حج سال جاری از قبیل مسکن ،تغذیه ،تدارکات و حمل ونقل و... را بیان و توصیه های ضرروری را بیان نموده و از  برپایی نمایشگاه سوغات حجاج در استان خبر داد و اظهار داشت: این نمایشگاه ابتکار حج و زیارت بوده و با همکاری سازمان صنعت معدن تجارت و نمایشگاه بین المللی همدان در محل دائمی این نمایشگاه‌ها واقع در میدان عاشورا برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از 19 تا 22 تیرماه دایر است افزود: این نمایشگاه با هدف ممانعت از خروج ارز به خارج از کشور، تحقق شعار سال، حمایت از تولیدات داخلی و کمک به اشتغال زایی در کشور، برای زائران خانه خدا برپا می‌شود.

 مدیر  حج و زیارت استان  همدان با اعلام اینکه برگزاری این نمایشگاه  با هدف جلو گیری از بازار گردی حجاج دایر شده و چندین هدف را دنبال می کند و ادامه داد : در این نمایشگاه 50 قلم کالا مانندپارچه ، پوشاک، اسباب بازی، لوازم برقی  و دیگر مایحتاج حجاج  عرضه می‌شود.

وی گفت: امسال 2120 نفر از حجاج همدانی در قالب 16 کاروان  از 14 مردادماه تا 21 مرداد ماه به مراسم حج تمتع اعزام می‌شوند و  از 14 تا 21 شهریور ماه نیز به کشور باز می‌گردند.

سپس جناب آقای امیر خجسته نماینده محترم شهر همدان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اسرار حج و اقدامات صورت گرفته در زمینه برگزاری حج امسال در سطح ملی و استانی مطالبی را بیان نمودند .

  در ادامه سرهنگ قزوینی از پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سخنان خود را با تشکر از مسئولین برگزاری این همایش آغاز و بیان داشتند شما عزیزان به عنوان سفیران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران هستید و باید در این سفر مراقب اعمال و رفتار خود باشید. ایشان در خصوص حساسیت شدید ماموران عربستان در مورد زائران ایرانی نکاتی گفتند:توسط پلیس کنترلهای شدیدی صورت می گیرد و در صورت کشف مواد مخدر از خروج ایشان ممانعت بعمل آمده و به مراجع قضایی معرفی می گردند در ادامه ایشان از برخورد شدید ماموران عربستان با حاملین مواد مخدر مواردی را بیان نمودند .

 

در ادامه آقای مقتدر از حراست حج و زیارت استان در خصوص نکات امنیتی در این سفر مواردی را از جمله عدم نیاز به حمل هیچگونه کارت شناسایی بجز کارت زائر و گذرنامه ،حمل نکردن اشیاء گران قیمت غیر ضروری ، توجه در هنگام خرید دلار ، سرقت در عربستان سعودی ،توجه به قوانین و مقررات عربستان سعودی ، بحث و جدال نکردن با زائرین دیگر کشورها و ماموران عربستان ، توجه داشتن به تلصیق در هنگام طواف ، امضاء نکردن هیچگونه برگه در هنگام دستگیری بدون حضور نماینده سازمان حج و زیارت ، رعایت حجاب توسط بانوان و استفاده از چادر مشکی مطالب مهمی را  بیان نمودند.

 در ادامه حضرت آیت الله طاها محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان  فرمودند : تقدیر و تشکر می کنم از مدیران و برگزار کنندگان و همه کسانی که در برگزاری این فریضه بزرگ الهی و کنگره حج بیت اله الحرام سالیانه زحمت می کشند تا بخشی از امت شما زنان و مردان بتوانید در زیارت حضرت دوست موفق باشید امید است انشاالله این روند از هر نظر مخصوصاً از نظر آموزش واجبات و محرمات حج ، فلسفه و عرفان حج و جنبه های دیگر آنچنان موفق باشند که خدائی نکرده عمل یک زائر باطل نگردد و انشا الله همه و همه با حج مقبول و سعی مشکور برگردید.

ایشان افزودند شما زائرین خانه خدا و زائران رسول خدا (ص) هم  بی نهایت باید ممنون خدا باشید که قرعه بنام شما درآمده  چرا که میلیونها نفر آزوی این زیارت را دارند و الان قرعه بنام آنها در نیامده  و امکان  دارد تا آخر عمر هم نتوانند مشرف شوند و آرزو به دل بمانند پس بسیار بسیار جای شکر دارد خصوصا" برای عزیزانی که با سن جوانی مشرف میشوند و به خوبی از عهده این  تکلیف الهی بر می آیند.

 

امام جمعه محترم همدان در پایان سخنان خود فرمودند از همه کسانی که در برگزاری کنگره عظیم حج زحمت می کشند تا شما زائرین بتوانید به راحتی و آسانی دین خود را ادا کنید و همچنین از مدیریت محترم حج و زیارت استان حاج آقا ساغرچی و بقیه دوستان تشکر می کنم و سخنان خود را با ذکر چند دعا  به پایان رساندند.

در ادامه ،  دکتر بطحائی مدیرگروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت همدان  در مورد بیماری ها واگیر و چگونگی رعایت بهداشت در سرزمین وحی نکات مهمی بیان نمودند .

 در قسمت پایانی و اجرای مناسک آموزشی ،حضرت  حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای نواب از بعثه مقام معظم رهبری ضمن اشاره به اسرار ومعارف حج ، حجاج را به داشتن همسفر خوب، رعایت مقررات عربستان ، تلاوت قرآن در سرزمین وحی ، عدم ورود به مسائل فرقه ای واستفاده از فرصتهای ایجاد شده ترغیب نمود .درپایان نیز آموزش اعمال نمادین عمره تمتع نیز توسط ایشان برای زائران حاضر در همایش برگزارگردید.

امتیاز به خبر :