جمعه 10 فروردین 1403
EN

آرشیو اخبار

برگزاری پنجمین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده 93-92 استان همدان

برگزاری  پنجمین همایش آموزش متمرکز زائران  سفر زیارتی  عمره مفرده 93-92 استان  همدان

                                                                                                               (( بسمه تعالی ))
                                                                                          گزارش برگزاری پنجمین همایش آموزش متمرکز زائران
                                                                                              سفر زیارتی عمره مفرده 93-92 استان همدان
پنجمین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده استان همدان با حضور قریب به2000 نفراز این عزیزان ، در روز دوشنبه مورخ 15/2/93 در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) محل برگزاری نماز دشمن شکن جمعه از ساعت 15 لغایت 18 برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی مدیریت حج و زیارت استان همدان ، در این همایش از زائرین اعزام های مورخ 19/2/93 لغایت 2/4/93 استان همدان دعوت بعمل آمده است تا ضمن بهره گیری از توصیه های مدیر حج و زیارت استان ، و دیگر مسئولین ، با استفاده از ماکت های نصب شده در محل همایش ، بصورت نمادین با اعمال و مناسک عمره مفرده آشنا شوند.
این مراسم با حضور یکپارچه زائرین راس ساعت مقرر آغاز شد و در بدو ورود از این عزیزان پذیرائی بعمل آمد. سپس با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم قرآن به فضای حسینیه معنویت خاصی بخشیده شد.در ادامه ، برنامه زمانبندی آموزش توسط مجری به اطلاع زائرین و میهمانان گرامی رسانده شد.
در ابتدای این همایش مدیر حج و زیارت استان ضمن عرض سلام و خوش آمد گوئی به زائرین گرامی و مدعوین محترم ، از خدمات ارزنده حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی طی چندین سال خدمت خالصانه در حج و زیارت استان تشکر کرد و افزود سالها برکت وجود ایشان در حج و زیارت ، خدمات بسیار ارزشمندی برای عزیزان زائر استان همدان در بر داشته است . ایشان نکات مهمی در خصوص ارزش و جایگاه این سفر معنوی ارائه نمودند و به زائرین بعنوان سفیران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توصیه هائی بیان کردند و افزودند بحمداله در سازمان حج و زیارت در راستای نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد ، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اقدامات مهمی صورت گرفته که از آن جمله می توان گفت در عملیات عمره 93-92 برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ماه صفر ، اعزام زائرین به عربستان آغاز شد که با مدیریت جهادی جناب مهندس اوحدی معاون محترم وزیر و ریاست سازمان حج و زیارت کشور و همکاران ایشان ، موفق به افزایش سهمیه درعملیات عمره شدند و عزیزانی که سالها در صف اعزام قرار داشتند توانستند به سرزمین وحی اعزام شوند.
مدیر حج و زیارت استان گزارشی از آنالیز هزینه سفر زائرین به تفکیک حمل و نقل (هوائی و زمینی) اقامت و پذیرائی و ... به سمع و نظر زائرین رساندند و بیان داشتند اجرای عملیات عمره زائران ایرانی برای وزیر حج عربستان بعنوان الگو شناخته شده و برای ایشان جالب توجه بوده است .
ساغرچی مدیر حج و زیارت استان در خصوص دوری از بازار گردی و اتلاف وقت در مراکز خرید و استفاده هر چه بیشتر از اماکن زیارتی در مکه مکرمه و مدینه منوره را مورد تاکید قرارداده و از خواهران و برادران زائر درخواست نمودند نسبت به رعایت کامل حجاب اسلامی و مسائل اخلاقی اهتمام ورزند و مقررات کشور عربستان را مورد توجه قرار دهند ایشان شرکت در نماز های جماعت را ازجمله نکات بسیار مهم و ضروری برشمردند و در خصوص شرایط جدید مسجد الحرام با توجه به عملیات تخریب و گسترش این حرم شریف ، مطالبی را به زائرین متذکر شدند.
ساغرچی مدیر حج و زیارت استان ، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه زائرین عزیز از درگاه خدواند منان ، سفری پر خیر و برکت و ایمن را برای این عزیزان آرزو کرد و افزود شما عزیزان به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان سعودی اعزام میشوید که می بایست بیش از پیش مراقب اعمال و رفتار خود باشید و مجددا" رعایت کامل حجاب اسلامی و رعایت مقررات کشور عربستان را مورد تاکید قرار داد.
مدیر حج و زیارت استان در پایان سخنان خود بیان داشت ، اینجانب و کارکنان حج و زیارت استان ، بعنوان خادمین شما زائرین گرامی آماده دریافت هر گونه انتقاد و پیشنهاد سازنده درجهت ارتقا خدمت رسانی به ضیوف الرحمن می باشیم .ایشان در ادامه با ذکر چند دعا و صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) مطالب خود درا به پایان رساندند.
در ادامه این مراسم معاون محترم مرکز بهداشت استان دکتر عرفانی در خصوص چگونگی رعایت مسائل بهداشتی و انتقال دو بیماری آنفولانزا و مننژیت نکاتی را به سمع و نظر حاضرین رساندند .ایشان بیان داشتند متاسفانه هر ساله تعدادی از هموطنانمان که توفیق زیارت خانه خدا و حرم شریف پیامبر را کسب می نمایند در بازگشت از این سفر روحانی به بیماری های عفونی مبتلا می شوند که زائرین محترم می توانند با رعایت بهداشت و توجه به توصیه های مدیران کاروانها سلامت خود و خانواده و دوستان خود را تامین نمایند. ایشان تزریق واکسن مننژیت و آنفولانزا ، استفاده از سجاده شخصی و رعایت دقیق نکات بهداشتی را مجددا" مورد تاکید قرار دادند.
دکتر عرفانی در خصوص شستن دست ها و اخلاق سرفه کردن و عطسه نمودن و ... نکاتی را متذکر شدند و مختصری در باره بیماری تنفسی ناشی از کورونا ویروس که به تازگی در کشور عربستان شایع شده مطالبی بیان داشتند و سخنان خود را ذکر صلوات برمحمد (ص) و آل محمد(ص) به پایان رساندند.
در این قسمت از برنامه ، مجری محترم اعلام داشتند ، عزیزان مسئول از ستاد مبارزه با مواد مخدر در محل برگزاری همایش حضور دارند تا شما عزیزان را از مشکلات حمل مواد مخدر بصورت کامل آگاه سازند و از جناب سرهنگ مومیوند از ستاد مبارزه با مواد مخدر دعوت کردند مطالب خود را ارائه نمایند.
در ادامه برنامه جناب سرهنگ مومیوند ازستاد مبارزه با مواد مخدر سخنان خود را آغاز کردند و ضمن سلام به حضور مدعوین محترم از مدیریت حج و زیارت استان در خصوص برگزاری این همایش تشکر کردند.ایشان بیان داشتند که شما عزیزان بعنوان سفیران و نمایندگان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشید و در این سفر می بایست مراقب اعمال و رفتار خود باشد و رعایت نکاتی را که بعرض شما خواهم رساند مورد تاکید می باشد.
جناب سرهنگ مومیوند بیان داشتند طبق آمار ، همه ساله یک درصد از زائرین ، حامل مواد مخدر هستند که باعث مشکلات عدیده ای برای خود و همراهان و همچنین مسئولین کاروان می گردند لذا برای عدم بوجود آمدن این مشکلات ، توسط نیروهای امنیتی و قضائی داخلی ، کنترل های شدیدی صورت می گیرد.ایشان بیان داشتند طبق قانون و مقررات کشور عربستان چنانچه در آن کشور ، از شخصی از یک گرم تا ده گرم مواد مخدر کشف کنند به مجازات از دو تا پانزده سال حبس محکوم میشود و برای بیشتر از آن نیز حکم اعدام صادر می نمایند.
جناب سرهنگ مومیوند در خصوص حمل داروهای مخدر نیز نکاتی را به زائرین متذکر شدند.ایشان در پایان سخنان خود ، زائرین را از چگونگی برخورد قضائی با حاملین مواد مخدر مطلع نمود و افزود چنانچه عزیزی نمی تواند بدون حمل مواد مخدر به این سفر اعزام گردد و موفق به ترک آن هم نیست توصیه می کنم به این سفر نرود و آبروی ایران و ایرانی را نبرد.سرهنگ مومیوند با آرزوی سفری خوش برای زائرین و قبولی طاعات و عبادات و ذکر صلوات بر محمد (ص) و آل محمد(ص) سخنان خود را به پایان رساندند.
در ادامه همایش ، برادر مقتدر مسئول حراست حج و زیارت استان در خصوص رعایت مسائل امنیتی در سفر و بمنظور راهنمائی زائرین توصیه هائی بیان کرد.ایشان ضمن عرض سلام و خسته نباشید به حضور زائرین ، افزود انشا الله با رعایت مواردی که به عرض شما خواهد رسید بدون هیچ مشکلی سفر خود را به پایان برسانید و با خاطره ای خوش به میهن اسلامی بازگردید.
مسئول حراست حج و زیارت استان در خصوص عدم استفاده از مهر در مسجد النبی و مسجد الحرام و رد شدن از بین نمازگزاران و اقامه نماز فرادا و بوسیدن ضریح و دخیل بستن و همچنین برداشتن خاک از قبرستان بقیع توضیحاتی بیان داشتند و زائرین را به پرهیز از این اعمال دعوت کردند.
برادر مقتدر ادامه داد چنانچه در هر مکان ، درگیری مشاهده کردید تحت هیچ عنوان دخالت نکنید چرا که بسیاری از این درگیری ها ساختگی است و در جهت سرقت اموال شما برنامه ریزی شده است. از بحث کردن با عوامل سعودی مستقر در قبرستان بقیع و دیگر مکانها جدا" خودداری کنید. زمانی که محرم میشود و از مسجد شجره به مکه مکرمه اعزام میشوید مراقب اشیا و ساکهای خود باشید و به هیچ یک از عوامل شرکتهای حمل و نقل اعتماد نکنید. برادر مقتدر در خصوص رعایت حجاب اسلامی توسط خواهران نکاتی را بیان داشتند و اضافه کردند که به هیچ عنوان در هنگام خرید جهت تخفیف گرفتن با فروشنده بحث نکنید و از پرو کردن لباس در هنگام خرید جدا" خودداری کنید0ایشان به جهت اینکه زائرین با دقت تمام و حوصله به نکات مطروحه ایشان گوش فرا دادند تشکر کردند و سخنان خود را با ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ص) به پایان رساندند.
در ادامه توسط مجری و برای آموزش زائرین ، ذکر تلبیه قرائت شد و حاضرین در همایش با صدای بلند همراهی کردند و سپس از حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای اسماعیلی دعوت کردند تا مراسم آموزش عملی اعمال و مناسک عمره مفرده را آغاز نمایند.
حجه الاسلام والمسلمین اسماعیلی بیان داشتند خدا را شاکریم که در ماه مبارک رجب در محضر شما زائرین محترم و برادران و خواهران گرامی هستیم .ایشان افزودند شما زائرین در بهترین ماه های خدا به این سفر معنوی اعزام میشوید آنانی که در ماه مبارک رمضان مشرف میشوند خوشا به سعادتشان که میهمانی در میهمانی است.
حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی ضمن یادآوری و تذکر چند نکته به زائرین نکاتی در خصوص تطهیر ، تقلید و تصحیح ( خواندن صحیح حمد و سوره ) بیان داشتند.ایشان در خصوص شرایط انجام اعمال عمره مفرده مانند حضور در میقات و ذکر نیت و گفتن تلبیه (لبیک) و همچنین لباس احرام برادران و خواهران و محرمات احرام و بستن احرام توسط مردان و چگونگی استفاده از همیان نکات خوب و قابل توجهی را بیان داشتند و زائرین را با مسائلی که از لحظه محرم شدن در میقات شجره ، تا ورود به مکه مکرمه با آن روبرو هستند آگاه ساختند.
ایشان در ادامه برنامه با استفاده از ماکت های نصب شده در سالن ، اعمال و مناسک عمره مفرده از ابتدا (محرم شدن ) تا انتها (نماز طواف نسا ) بصورت عملی برای زائرین آموزش داده شد که مورد استفاده و استقبال بسیار زیاد زائرین حاضر در همایش قرار گرفت.بصورتی که تعدادی از عوامل کاروانها با پوشیدن احرام ، مناسک را انجام می دادند و گاهی عمدا" مرتکب اشتباه در اعمال می شدند و با تذکر حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی اشتباه خود را اصلاح می نمودند تا زائران به صورت عملی مناسک عمره مفرده را تجربه کنند.
در پایان این همایش مدتی به پرسش و پاسخ پرداخته شد و زائرین سئوالات خود را مطرح کرده و پاسخ لازم را از مدیر حج و زیارت استان دریافت نمودند.
لازم به ذکر است ، گزارش تصویری همایش یاد شده از طریق صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران مرکز همدان در بخشهای مختلف خبری به اطلاع عموم مردم شریف استان رسانده شد.
                                                                                                                                                               (( روابط عمومی مدیریت حج و زیارت استان همدان ))

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.