پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

آرشیو اخبار

گفتگو و دیدار مدیر حج وزیارت استان همدان از روزنامه همدان پیام

  • 02 اسفند 1393
  • 11:32
  • 0 دیدگاه
  • 1196 بازدید
  • Article Rating
گفتگو و دیدار مدیر حج وزیارت استان همدان از روزنامه همدان پیام

بسمه تعالی

حلاوت عبادت و آرزوي زیارت بر هيچ مسلماني پوشيده نيست. هر راهي كه به سرزمين وحي يا عتبات عاليات ختم مي‌شود راه رسيدن به خدا براي آرزومندان زيارت است.
اما آنچه پس از اين مقوله، نقش بسزايي براي ايرانيان مسلمان ايفا مي‌كند، نقش تأثيرگذار سازمان حج و زيارت است. سازماني كه با انسجام امور و برنامه‌ريزي‌هاي متعدد در تلاش است تا زائر ايراني در سفرهای زيارتي، آسايش، آرامش و شيريني عبادت را درك كند.
با نگاهي به سالها پيش و مقايسه نوع برنامه‌ريزي‌ها در اين مقاطع زماني درمي‌يابيم كه هر سال اين سازمان با ارائه طرحي نوين و جامع در تلاش بوده است تا زمينه را براي حضور زائر ايراني در حج تمتع، عمره و حتي عتبات فراهم کند.
سازمان حج و زيارت يكي از سازمان‌هاي ايران است كه مسئوليت اجرا و نظارت بر حج تمتع، عمره مفرده و عتبات عاليات عراق را بر عهده دارد. سياستگذاري، نظارت، هدايت و اداره امور حج و زيارت عتبات عاليات در خارج از كشور و برقراري ارتباط با كشورهاي اسلامي و مجامع بين‌المللي اسلامي در امر حج و زيارت از اهداف اين سازمان است.
سازمان حج و زيارت استان همدان هم كه سال‌ها با اين هدف در تكاپو بوده، توانسته است با ارائه برنامه‌هاي متمايز خوش بدرخشد؛ اما در سال‌هاي اخير تحولات چشمگيري در نوع عملكرد اين سازمان موجب شده است تا زائران شاهد آسودگي خاطر بيشتري باشند.
آنچه از روال عزیمت به حج از سال‌ها پيش در ذهن مردم است، حضور مردم در دفاتر زيارتي و ثبت‌نام براي اعزام و طي كردن روال براي آغاز يك سفر است اما با ايجاد سامانه فاخر براي ثبت‌نام ديگر خبري از صف‌هاي طولاني زائران براي ثبت‌نام عمره نبود. اين اتفاق از جمله رخدادهايي بود كه توانست هزينه و زمان را بين دفاتر زيارتي و زائران مديريت كند و از جمله مواردي بود كه رئيس سازمان حج و زيارت در دفتر همدان‌پيام به آن اشاره كرد و گفت: اين سازمان همواره دغدغه دارد تا در راستاي توسعه استان هر بار گامي مؤثر را براي ارائه خدمات به زائران بردارد.
رئيس سازمان حج و زيارت همدان كه از اوايل ارديبهشت‌ماه سال 1393 وارد حوزه رياست اين سازمان شد. پس از 10 ماه حضور در اين سمت براي ارائه برنامه‌ها و پاسخ به برخي سؤالات مربوط به اعزام‌هاي زائران به حج و عتبات عاليات ميهمان همدان‌پيام شد.
محسن ساغرچي يكي از دغدغه‌هاي در حال حاضر اين سازمان را هم در راستاي برقراري پروازهاي عتبات از فرودگاه همدان عنوان كرد و گفت: در حال حاضر به دنبال رايزني براي اين اتفاق هستيم. در زیر گفت‌وگوی وی با همدان‌پیام را می‌خوانیم:
 
 در حال حاضر وضعيت آماري ثبت‌نام‌كنندگان حج عمره و تمتع در استان چگونه است؟
پس از ثبت‌نام‌ سال‌هاي 85-84 به بعد يك ميليون و 500 هزار نفر متقاضي حج تمتع در استان بودند و از آنجا كه عربستان سهميه ايران را كم كرد بين 10 تا 12 سال زمان لازم است تا این تعداد زائر از استان راهي حج شوند. هر سال 60 تا 70 هزار نفر در رديف اعزام قرار مي‌گيرند كه اگر اين آمار بين يك ميليون و 500 هزار تقسيم شود عدد قابل توجهی است و بيانگر مدت انتظار بيشتر براي زائران است كه البته اين مهم از دغدغه متوليان امور در سازمان حج و زيارت هم است.
هر سال بين 800 تا 850 هزار نفر اعزام زائر به عمره داريم كه متوسط پيش‌بيني اين است كه با اين تفاسير در 3 سال آينده مي‌توانيم دوباره شاهد ثبت‌نام براي متقاضيان حج عمره باشيم؛ اما مطمئناً با آمار اعزام‌هاي حج تمتع اين امكان ثبت‌نام تا 15 سال آينده وجود نخواهد داشت.
 وضعيت پروازهاي زيارتي استان به چه ترتيبي است و چه برنامه‌اي براي اين پروازها خواهيد داشت؟
پروازهاي حج عمره كه از نيمه دوم آذرماه سال جاري از فرودگاه همدان كليد خورد و اين اتفاق به دنبال تلاش استاندار همدان و برنامه‌ريزان پروازها و سازمان حج و زيارت بود تا رفاه زائران تأمين شود. در آن مقطع زماني 19 هزار زائر استان‌هاي همدان و كردستان از اين فرودگاه به عربستان اعزام شدند. امسال تجهيزات فرودگاهي ما موجب شد تا بتوانيم شرايط پرواز را براي زائران استان‌هاي همسايه هم فراهم كنيم. سال گذشته هر 5 روز يك پرواز داشتيم اما امسال براساس امكانات و شرايط بهينه هر 5 روز 3 پرواز را شاهد بوديم. سهميه اعزام ايران سال گذشته 800 هزار نفر بود كه سهم همدان در اين ميان 10 هزار نفر بوده است، اما امسال كه سهميه ايران 700 هزار نفر شده است سهم استان همدان 13 هزار نفر خواهد بود.
همچنین امسال 96 كاروان از همدان به حج عمره اعزام شده‌اند و مي‌توان گفت در حال حاضر براي برقراري پروازهاي حج شرايط مطلوبي را پيش‌رو دارد.
 خريدوفروش فيش‌هاي حج عمره به چه صورت امكان‌پذير است؟
خريدوفروش غيرقانوني فيش حج قابل پيگرد قانوني است و در كل يك معامله غيرقانوني است. البته امكان جا‌جايي فيش عمره وجود دارد و قانوني است و علاقه‌مندان به انجام فريضه حج مي‌توانند به دفاتر خدمات زيارتي مورد تأييد سازمان حج مراجعه و نسبت به فروش يا انتقال فيش اقدام كنند.
 اولويت‌هاي جديد عمره چه زماني اعلام خواهد شد؟
25 بهمن‌ماه اولويت‌هاي جديد اعلام شده است. اعزام اين مرحله از عمره از 21 اسفندماه امسال آغاز مي‌شود و تا 26 خردادماه سال 1394 ادامه خواهد داشت و اولويت‌هاي 350 تا 400 از 25 بهمن‌ماه اعلام مي‌شود و اگر ظرفيت كاروان‌ها تكميل نشود اولويت‌هاي جديد پس از 4 یا 5 روز از آن تاريخ اعلام خواهد شد.
 آيا برقراري پروازهاي عتبات هم در دستور كار قرار دارد و در راستاي توسعه استان چقدر بر اين مهم تأكيد و برنامه‌ريزي داريد؟
بله، از ارديبهشت‌ماه همزمان با قبول مسئوليت در سازمان حج و زيارت همدان به طور جد پيگير اين قضيه بودم و البته مقامات ارشد استان هم با بسیار پيگير و علاقه‌مند به رخ دادن اين اتفاق هستند.
با توجه به اختلاف قيمت سفر عتبات به صورت زميني با سفر هوايي در حال حاضر استقبال آنگونه كه انتظار مي‌رود، زياد نبوده است. البته رايزني‌هايي با شركت شمسا كه عهده‌دار امور عتبات در سازمان حج و زيارت انجام شده است؛ آنها هم با انجام اين كار موافق هستند اما پیش از آن بايد زمينه‌ها براي برآورد هزينه‌ها و استقبال از عتبات پروازي در استان فراهم شود.
 در حال حاضر آمار اعزام‌ها به عتبات از استان همدان به چه صورت است و چه تسهيلاتي در نظر داريد؟
در حال حاضر هر روز 3 كاروان زميني با ظرفيتي بالغ بر هر كاروان 33 زائر به عتبات عاليات اعزام مي‌شود.
با يكي از مؤسسات مالي رايزني‌هايي انجام شده است تا بتوانيم وام 5/2 ميليون توماني با بهره 4 درصد را در اختيار زائران عتبات مشتاق با پرواز از همدان قرار دهيم. هفته آينده اين برنامه به دفاتر حج و زيارت در استان اعلام مي‌شود و از فروردين‌ماه بايد زائران اين پروازها تأمين شده باشد تا برنامه پروازي عتبات از همدان به انجام برسد. همچنین پيش‌بيني مي‌شود در سال 95-94 براي عتبات زائران همدان و لرستان از فرودگاه همدان با كاروان‌هاي پروازي اعزام شوند.
 پيش‌بيني شما از آمار زائران عمره‌گزار براي سال‌هاي آتي چگونه است و وضعيت استان نسبت به استان‌هاي ديگر به چه صورت ارزيابي مي‌شود؟
وضعيت استان‌ها براساس آمارهايي كه در بانك‌ها از زائران موجود است، مشخص مي‌شود. در سال گذشته 11 كاروان اعزامي به عمره داشتيم و امسال سهميه استان 10 كاروان خواهد بود. در همدان 90 هزار نفر فيش عمره‌گزار داريم كه 13 هزار نفر از آنها در رديف اعزام‌هاي امسال هستند.
البته امسال پيش‌بيني اعزام 20 هزار نفر را هم كرده‌ايم كه تعداد محدود هتل در مدينه شايد موجب كم و زياد شدن آمار اعزام‌ها شود؛ زیرا به دليل طرح رينگ سوم مدينه، اکنون تعداد هتل‌هاي مدينه محدوديت دارد.
 جايگاه ايران و وضعيت كاروان‌ها نسبت به كشورهاي ديگر در عربستان چگونه است؟
ايران هميشه حایز بهترين رتبه‌ها از لحاظ نوع خدمات و كاروان‌ها در عربستان بوده است و حتي ما الگوي بسياري از كشورهاي ديگر در فرايند حج قرار گرفته‌ايم؛ زیرا زائران ايراني خدماتشان اعم از حمل‌ونقل، ويزا، اقامت و تغذيه در قالب بسته آماده و با مديريت كاروان‌ها ارائه مي‌شود كه همين امر موجب مي‌شود كاروان‌ها بسيار منسجم اداره شوند و به گونه‌اي مي‌توان گفت زائر ايراني در عربستان و حتي عتبات هيچ دغدغه‌اي ندارد.
 توصيه و سخن پایانی شما براي زائران حج يا عتبات چيست؟
در حال حاضر در كشور ما 2 نعمت امنيت و سلامت حاكم است كه بايد قدر آن را بدانيم. همه برنامه‌ريزان تلاش مي‌كنند زائران ايراني بتوانند چه در حج و چه در عتبات لحظاتي روحاني را سپري كنند. به زائران توصيه می‌كنم سفر زيارتي حج و عتبات، سفری روحاني و باشكوه است. در طول اين سفرها از فرصت طلايي براي عبادت و زيارت بيشترين و بهترين بهره را ببرند.
همچنین30 دفتر زيارتي عمره، 2 دفتر اختصاصي عتبات و 3 دفتر مشترك با سفرهاي سياحتي در استان فعال هستند كه مي‌توانند جوابگوي نيازها و تقاضاهاي زائران براي اعزام به حج يا عتبات باشند.
دغدغه استان، توسعه است و در اين راستا تلاش كرده‌ايم با اطلاع‌رساني و حمايت رسانه‌هايي همچون همدان‌پيام و امكاناتي همچون ثبت‌نام‌هاي سايتي و برقراري پروازها از استان امكانات لازم را براي زائران همداني فراهم كنيم. اميد آنكه در اين راه با همكاري هم‌استاني‌ها بتوانيم جايگاهي مطلوب در ارائه خدمات به مشتاقان زيارت به خود اختصاص دهيم.
سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.