جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

آرشیو اخبار

اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده 94-93 استان همدان برگزار گردید.

  • 23 آذر 1393
  • 09:21
  • 0 دیدگاه
  • 759 بازدید
  • Article Rating
اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده 94-93   استان  همدان برگزار گردید.

بسمه تعالی

برگزاری اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده 94-93 استان همدان

اولین همایش آموزش متمرکز زائران سفر زیارتی عمره مفرده استان همدان با حضور بیش از 1500 نفراز این عزیزان در روز جمعه مورخ 21/09/93 در سالن ورزشی فردوسی همدان واقع در خیابان تختی از ساعت 30/8 لغایت 11 برگزار گردید.

همایش با حضور یکپارچه زائرین راس ساعت مقرر آغاز شد و در بدو ورود از این عزیزان پذیرائی بعمل آمد. سپس با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری قرآن حاج آقا جهانگیری به فضای سالن معنویت خاصی بخشیده شدسپس سرود جمهوری اسلامی ایران پخش گردید.در ادامه ، برنامه های همایش توسط مجری محترم برادر حاج حسین نوبهار باطلاع زائرین و میهمانان گرامی رسانده شد.سپس به مناسبت اربعین سلار شهیدان ابا عبدا.. حسین مداحی و عزاداری انجام پذیرفت .

در ابتدای این همایش مدیر محترم حج وزیارت استان همدان جناب آقای حاج محسن ساغرچی به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن عرض سلام و خیر مقدم و خوش آمد گوئی به حضور زائرین گرامی و مسئولین محترم استانی ، وعرض تسلیت اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبداله الحسین (ع) ، و با آرزوی قبولی عزاداری های زائرین ، سخنان خود را آغاز کردند و فرمودند خداوند بزرگ را شاکریم که مجددا" به ما فرصتی عنایت فرمود تا در خدمت شما زائران گرامی باشیم .

ایشان در خصوص اهم مسائل اجرائی عمره مفرده مواردی را به سمع و نظر حاضرین در همایش رساندند و اضافه کردند عملیات عمره سالجاری و اعزام زائرین عمره استان از فرودگاه همدان انجام خواهد شد .

در ادامه در خصوص مدت اقامت زائرین در عربستان ، مسکن و تغذیه و تدارکات توضیحاتی بیان داشتند و زائرین را از چگونگی کم و کیف این مهم آگاه ساختند.

ایشان در ادامه بیانات خود در خصوص استفاده زائرین از این سفر پر خیر و برکت نکاتی را متذکر شدند و در ادامه سخنان خود فرمودند انشا الله تعالی در آینده نزدیک شما زائرین عزیز به زیارت خانه خدا و مرقد مطهر  پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و ائمه بزرگوار بقیع (ع) نائل خواهید شد که افتخار بزرگی برای شما زائرین گرانقدر بشمار می آید. تشرف به این سفر پر خیر و برکت نیاز به آمادگی خاصی دارد که قبل از اعزام باید این آمادگی را در درون خود بوجود آورید. ایشان اضافه کردند مدیران و روحانیون محترم کاروانها در خدمت شما عزیزان هستند و در هر زمان از سفر می توانید به این عزیزان مراجعه نمائید و مشکلات احتمالی خود را بر طرف نمائید.  شرکت در کلیه جلسات آموزشی از دیگر مواردی بود که مورد تاکید قرار گرفت.

مدیر محترم حج و زیات استان در خصوص رعایت حجاب اسلامی توسط خواهران نکاتی را بیان داشتند. ایشان از کلیه خواهران و برادران زائر درخواست نمودند نسبت به رعایت مسائل اخلاقی اهتمام ورزند و مقررات کشور عربستان را مورد توجه قرار دهند و حتما" در نمازهای جماعت شرکت نمایند. ایشان در ادامه  فرمودند طبق روایات ، نماز خواندن در مسجد الحرام یکصد هزار برابر و در مسجد النبی ده هزار برابر در پیشگاه حضرت حق برای شما نوشته خواهد شد پس مسلما" این اعمال بهتر از بازار گردی و خرید اجناس بی کیفیت می باشد.

مدیر محترم حج و زیارت استان قبولی طاعات و عبادات همه زائرین عزیز را از درگاه خدواند منان خواستار شدند و سفری پر خیر و برکت را برای این عزیزان آرزو کردند. ایشان به این نکته اشاره فرمودند که در این سفر برادران و خواهران گرامی می توانند با رعایت حجاب و شئونات اسلامی باعث  افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند لذا توجه همه زائرین را به این مهم جلب نمودند که شما عزیزان  بعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان سعودی اعزام می شوید که می بایست بیش از پیش مراقب اعمال و رفتار خود باشید و همانطوری که قبلا" بعرض رسید مقررات کشور عربستان را  رعایت نمائید و بعنوان مثال از بحث با مامورین حاضر در قبرستان بقیع و حرم شریف نبوی خودداری کنید و تذکرات روحانیون و مدیران محترم کاروانها را سرلوحه کار خود قرار دهید  که انشاالله تعالی این چنین خواهد بود. مدیر محترم حج و زیارت استان در ادامه سخنان خود بیان داشتند در انجام اعمال عمره مفرده نهایت دقت را بکار ببندید و از راهنمائی ها و توضیحات روحانیون محترم کاروانها استفاده کنید و سئوالات خود را در زمینه اعمال و دیگر مسائل شرعی از این عزیزان بپرسید چرا که جریمه انجام اشتباه اعمال عمره و حج بسیار سنگین خواهد بود لذا بدون هماهنگی با روحانیون و مدیران محترم کاروانها هیچیک از اعمال خود را انجام ندهید خصوصا عزیزانی که مرتبه اول است  باین سفر معنوی مشرف  می شوند.

مدیر محترم حج و زیارت استان در خصوص احترام گذاشتن به زائرین و برادران دینی خود و همچنین زائرین اهل سنت ،  نکاتی را متذکر شدند و زائرین را راهنمائی کردند.

دوری از بازار گردی ، اتلاف وقت در هتل ،  عدم حمل مواد مخدر  و در نهایت استفاده از لحظه لحظه این سفر معنوی از جمله نکاتی بود که توسط مدیر محترم حج و زیارت استان به سمع و نظر زائرین رسانده شد. ایشان اعلام داشتند ، پرسنل حج و زیارت استان و همچنین عوامل کاروانها ، خادم زائرین اماکن مقدسه  هستند و در این راه از هیچ خدمتی کوتاهی نخواهند کرد. 

در ادامه توسط آقای حاج حسین نوبهار (مجری برنامه) ،  برای آموزش زائرین ، ذکر تلبیه قرائت شد و حاضرین در همایش با صدای بلند همراهی کردند.

در ادامه همایش ، برادر مقتدر مسئول محترم حراست حج و زیارت استان در خصوص رعایت مسائل امنیتی در این سفر توصیه های خود را بیان داشتند.ایشان ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی بیان داشتند با توجه باینکه شما عزیزان سالهای زیادی است که در نوبت اعزام قرار دارید لذا نکاتی در خصوص مسائل امنیتی بعرض شما خواهم رساند که انشا الله  با رعایت این موارد بدون هیچ مشکلی سفر خود را به پایان برسانید و با خاطره ای خوش به میهن اسلامی بازگردید  .

 مسئول محترم حراست حج و زیارت استان در خصوص استفاده از کارت شناسایی زائر و همچنین از همراه داشتن دیگر کارتها از جمله کارت ملی و شناسنامه و... خودداری نمایند. و از خواهران عزیز خواستند که طلا واشیاء قیمتی خود را همراه خود نبرند . همچنین در هنگام نماز از مهر استفاده نکنند.

ایشان ادامه دادند چنانچه در هر مکان ، درگیری مشاهده کردید تحت هیچ عنوان دخالت نکنید چرا که بسیاری از این درگیری ها ساختگی است و در جهت سرقت اموال شما برنامه ریزی شده است. از بحث کردن با عوامل سعودی مستقر در قبرستان بقیع و دیگر مکانها جدا" خودداری کنید. زمانی که محرم می شود و از مسجد شجره به مکه مکرمه اعزام می شوید مراقب اشیا و ساکهای خود باشید و به هیچ یک از عوامل شرکتهای حمل و نقل اعتماد نکنید.

برادر مقتدر در خصوص رعایت حجاب اسلامی توسط خواهران نکاتی را بیان داشتند و اضافه کردند که به هیچ عنوان در هنگام خرید جهت تخفیف گرفتن با فروشنده بحث نکنید و از پرو کردن لباس در هنگام خرید جدا" خودداری کنید.و همچنین مواردی را در خصوص عدم حمل مواد مخدر و قرص های ممنوعه در کشور عربستان فرمودند ایشان به جهت اینکه زائرین با دقت تمام و حوصله به نکات مطروحه گوش فرا دادند تشکر کردند و سخنان خود را با ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ص) به پایان رساندند.   

در ادامه برنامه حجه الاسلام والمسلمین جناب آقای اسماعیلی به ایراد سخنرانی پرداختند ایشان ضمن عرض سلام و خیر مقدم و خوش آمد گوئی به حضور زائرین گرامی و تسلیت اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبداله الحسین (ع) و با آرزوی قبولی عزاداری های زائرین ، سخنان خود را آغاز کردند . ایشان  ابتدا در خصوص مسائل تقلید و تطهیر و تصحیح (خواندن صحیح حمد و سوره) ، نکات مهمی را به زائرین متذکر شدند و رعایت آنرا برای تمامی زائرین الزامی دانستند. ایشان بیان فرمودند ، طلب حلالیت از همه خویشان ، دوستان و آشنایان و تطهیر دل  ،  از تمام هواهای نفسانی و بغض و کینه از دیگر مواردی است که همه زائران باید قبل از عزیمت مورد توجه قرار دهند و انشا الله با انجام این امور ، آقا امام زمان (عج) را زیارت کنیم و از دعای آن بزرگوار برخوردار باشیم و چه بسا در زمان زیارت و انجام طواف و سعی ایشان هم حضور داشته باشند. در ادامه ، حاج آقا اسماعیلی در خصوص شرایط انجام اعمال عمره مفرده مانند حضور در میقات و ذکر نیت و گفتن تلبیه (لبیک) و همچنین لباس احرام برادران و خواهران و محرمات احرام و بستن احرام توسط مردان و چگونگی استفاده از همیان نکات خوب و قابل توجهی را بیان داشتند  و زائرین را با مسائلی که از لحظه محرم شدن در میقات شجره ، تا ورود به مکه مکرمه با آن روبرو هستند آگاه ساختند .

ایشان در ادامه برنامه با استفاده از ماکت های نصب شده در سالن ، اعمال و مناسک عمره مفرده از ابتدا     (محرم شدن ) تا انتها (نماز طواف نسا ) بصورت عملی برای زائرین آموزش داده شد که مورد استفاده و استقبال بسیار زیاد زائرین حاضر در همایش قرار گرفت. بصورتی که تعدادی از زائران کاروانها  با پوشیدن احرام مناسک را انجام  دادند تا زائران به شکل عملی مناسک را تجربه کنند.در پایان این قسمت با آرزوی سفری خوش و پر خیر و برکت برای همه زائرین ، مطالب خود را با ذکر صلوات بر محمد (ص) و آل محمد(ص) به پایان رساندند.

 در پایان  بعد از اینکه برادران جلسه را ترک کردند مسائل مربوط به بانوان عمره گزار توسط سرکار خانم بادامی به سمع بانوان عزیز رسانده شد.

                                                                                                                                                                        روابط عمومی مدیریت حج و زیارت استان همدان

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :