جمعه 10 فروردین 1403
EN

حج تمتع

اولین جلسه فرهیختگان حجاج 93 استان همدان

اولین جلسه فرهیختگان حجاج 93 استان همدان

بسمه تعالی

این همایش در روز پنج شنبه مورخ 93/04/05 در دانشگاه بوعلی سینا همدان بادعوت از 147 نفر از زائران فرهیخته وتعدادی از روحانیون ومعینان حج 93 در سالن شهید ایزدی برگزار گردید.

در ابتدا این جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز شد.سپس رابط استان همدان درتوجیه زائران فرهیخته جناب حجت الاسلام والمسلمین فلاحی به تشریح اهداف و برنامه های زائران درقبل و طول سفر حج پرداختند و اطلاع رسانی به زائران فرهیخته را جزء این برنامه ها بیان نمودند از آنجایی که یکی از اهداف زائران ارتباط گیری با زائران دیگر کشورهای جهان اسلام است و به ناچار در مقابل هجمه وهابیت در آن کشور، عرق مذهبی زائران باعث خواهد شد تا از عقاید تشیع و آرمان های جمهوری اسلامی ایران دفاع نمایند، لذا توجیه وتغذیه زائران فرهیخته از اهداف بعثه مقام معظم رهبری می باشد.

در ادامه، این همایش در بخش دوم جناب حجت الاسلام والمسلمین علوی به معرفی و شناخت جهان اسلام پرداختند و ملاک های اسلامی بودن یک کشور را بیان نمودند و بیان داشتند که میزان تشخیص اسلامی بودن یک کشور کمیت مسلمین درآن کشور می باشد. وی با اشاره به تاریخ به وجود آمدن اکثریت کشورهای اسلامی ، زمان شکل گیری اکثریت کشورها را با سقوط امپراطوری عثمانی بیان نمودند. ایشان ادامه دادند که در جهان اسلام دو پایگاه داشته اند که پایگاه شیعی آن کشور ایران و دولت صفوی و کشور ترکیه و دولت عثمانی پایگاه اهل سنت بوده است و عامل این دو دستگی اروپا بوده که به دنبال درگیری مسلمانان با هم بوده اند. ایشان در ادامه به حوزه کشورهای اسلامی پرداختند و آن را در سه حوزه عربی ،حوزه شرقی اسلامی و آفریقای سفید تقسیم نموده و حوزه عربی  را شامل شامات، خلیج فارس، عراقی ، ایرانی- اسلامی و ترکی-اسلامی دانستند و حوزه ترکی –اسلامی را شامل استانبول ، آذری، چچن ،ترکمن ها و ازبک ها دانستند.

در بخش سوم برنامه حجت الاسلام والمسلمین رستمی از روحانیون کاروانهای حج همدان و مسئول نهاد رهبری دانشگاه بوعلی سینا همدان به اسرار و معارف حج پرداخته و شرط قبولی حج را در ولایت مداری، رابطه جدی با ولی خدا واخلاص در حج دانستند و به نقش مال حلال در حج پرداخته وبه روایاتی در این زمینه اشاره نمودند.سپس به علائم قبولی حج پرداختند و نشانه قبولی حج را ترک گناهان گذشته بیان کردند. ایشان در ادامه به ظاهر و باطن اعمال حج اشاره کردند. دربخش پایانی برنامه حجت الاسلام والمسلمین فلاحی به مسئله تکفیر وسابقه آن در جهان اسلام پرداختند و آن را حاصل جهل مسلمانان به افکار دیگران و آموزهای اصیل اسلامی دانستند.

در آخر جلسه با ذکر صلوات بر محمد وآل محمد به پایان رسید.
سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.