پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

حج تمتع

همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع 1393 استان همدان برگزار گردید

  • 07 شهریور 1393
  • 08:12
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1180 بازدید
  • Article Rating
همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع 1393  استان  همدان برگزار گردید

 

(( بسمه تعالی ))

 همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع 1393  استان  همدان

همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع استان همدان با حضور بیش از 1000 نفراز این عزیزان روزجمعه مورخ 93/6/07 در سالن ورزشی فردوسی از ساعت 9/00 لغایت 13/00 برگزار گردید.همایش با حضور یکپارچه زائرین راس ساعت مقرر آغاز شد و در بدو ورود از این عزیزان پذیرائی بعمل آمد. سپس با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم قرآن برادر حاج حاتم جهانگیری به فضای سالن معنویت خاصی بخشیده شد. سپس سرود جمهوری اسلامی پخش ودر ادامه ، برنامه های همایش توسط مجری باطلاع زائرین و میهمانان گرامی رسانده شد .

در ابتدای این همایش حاج محسن ساغرچی مدیر محترم حج و زیارت استان به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن عرض سلام و خیر مقدم و خوش آمد گوئی به حضور زائرین گرامی و مسئولین محترم استانی فرا رسیدن هفته حج که اولین روز آن مصادف شده است با ولادت با سعادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) خدمت همه زائران و خادمان عرصه حج و زیارت تبریک گفتند و  ادامه دادند  انشا الله همه شما زائرین عزیز با حجی مقبول و سعی مشکور به میهن اسلامی بازگردید .

ایشان در ادامه بیانات خود در خصوص اهم مسائل حج سالجاری و توصیه های ضروری و همچنین استفاده زائرین از این سفر پر خیر و برکت نکاتی را متذکر شدند و فرمودند انشا الله تعالی در آینده نزدیک شما زائرین عزیز به زیارت خانه خدا و مرقد مطهر  پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و ائمه بزرگوار بقیع (ع) نائل خواهید شد که افتخار بزرگی برای شما زائرین گرانقدر بشمار می آید . در حال حاضر که در خدمت شما عزیزان هستیم تمامی امور عملیات حج از قبیل مسکن ، تغذیه و تدارکات و حمل و نقل و ... تدارک دیده شده است .

مدیر حج وزیارت استان از کلیه مسئولین محترم استانی که برای برقراری پروازهای حج تمتع سالجاری از فرودگاه همدان انصافا" تلاش زیادی کردند تشکر و قدردانی نمودند . محسن ساغر چی اضافه کرد که حتما به بروشور ها وتوصیه هایی که در اختیار زائران قرار داده شده توجه نموده وآنها را مطالعه بفرمایند.

سپس ایشان فرمودند تشرف به این سفر پر خیر و برکت نیاز به آمادگی خاصی دارد که قبل از اعزام باید این آمادگی را در درون خود بوجود آورید . محسن ساغرچی در خصوص شرکت در نماز جماعت تاکید کردند و فرمودند زائرین عزیز سعی کنید تحت هیچ شرایطی در وقت نماز جماعت از حرم بیرون نیائید و در نماز جماعت شرکت نمائید .

مدیر محترم حج و زیات استان در خصوص رعایت حجاب اسلامی توسط خواهران نکاتی را بیان داشتند.ایشان رعایت مسائل اخلاقی و مقررات کشور عربستان و شرکت در نمازهای جماعت مورد تاکید قرار دادند و فرمودند طبق روایات ، نماز خواندن در مسجد الحرام یکصد هزار برابر و در مسجد النبی ده هزار برابر در پیشگاه حضرت حق برای شما نوشته خواهد شد پس مسلما" این اعمال بهتر از بازار گردی و خرید اجناس بی کیفیت می باشد.

در ادامه مدیر محترم حج و زیارت استان قبولی طاعات و عبادات همه زائرین عزیز را از درگاه خدواند منان خواستار شدند و سفری پر خیر و برکت را برای این عزیزان آرزو کردند. ایشان به این نکته اشاره فرمودند که در این سفر برادران و خواهران گرامی می توانند با رعایت حجاب و شئونات اسلامی باعث  افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشند لذا توجه همه زائرین را به این مهم جلب نمودند که شما عزیزان  بعنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به کشور عربستان سعودی اعزام میشوید که می بایست بیش از پیش مراقب اعمال و رفتار خود باشید و همانطوری که قبلا" بعرض رسید مقررات کشور عربستان را  رعایت نمائید و تذکرات روحانیون و مدیران محترم کاروانها را سرلوحه کار خود قرار دهید  که انشاالله تعالی این چنین خواهد بود. مدیر محترم حج و زیارت استان در ادامه سخنان خود بیان داشتند در انجام اعمال نهایت دقت را بکار ببندید و از راهنمائی ها و توضیحات روحانیون محترم کاروانها استفاده کنید چرا که جریمه انجام اشتباه اعمال بسیار سنگین خواهد بود.

ایشان اعلام داشتند پرسنل حج و زیارت استان و همچنین عوامل کاروانها ، خادم زائرین اماکن مقدسه  هستند و در این راه از هیچ خدمتی کوتاهی نخواهند کرد سخنان خود را به پایان رساندند.

در ادامه همایش برادر امیر مقتدر حراست حج و زیارت  در خصوص رعایت مسائل امنیتی و مراقبتهای ویژه در این سفر توصیه های خود را بیان داشتند.

ایشان ضمن عرض سلام و خوش آمد گوئی به همه زائرین گرامی و عرض تبریک هفته حج ایشان اعلام کردند مقوله امنیت در سفر از مهمترین مواردی است که در سفر با  آن روبرو  هستید.  انشا الله  با رعایت این موارد بدون هیچ مشکلی سفر خود را به پایان برسانید و با خاطره ای خوش به میهن اسلامی بازگردید .

ایشان بیان داشتند شما زائرین به محض ورود به کشور عربستان باید تابع قانون و مقررات آن کشور باشید و از انجام اعمالی که مغایر با قانون می باشد پرهیز کنید تا دچار مکشلات امنیتی نشوید .  و ادامه دادند چنانچه در هر مکان  درگیری مشاهده کردید تحت هیچ عنوان دخالت نکنید چرا که بسیاری از این درگیری ها ساختگی است و در جهت سرقت اموال شما برنامه ریزی شده است و از بحث کردن با عوامل سعودی مستقر در قبرستان بقیع و دیگر مکانها جدا" خودداری کنید .

مسئول حراست حج وزیارت در خصوص رعایت حجاب اسلامی توسط خواهران نکاتی را بیان داشتند و اضافه کردند که به هیچ عنوان در هنگام خرید جهت تخفیف گرفتن با فروشنده بحث نکنید و از پرو کردن لباس در هنگام خرید جدا" خودداری کنید. ایشان به جهت اینکه زائرین با دقت تمام و حوصله به نکات مطروحه گوش فرا دادند تشکر کردند و سخنان خود را با ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد (ص) به پایان رساندند.

سپس پیام نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت توسط حجت الاسلام ولمسلمین اسماعیلی خواند شد.

 در ادامه برنامه جناب سرهنگ  مومیوند ازستاد مبارزه با مواد مخدر سخنان خود را با تشکر از مسئولین برگزاری این همایش آغاز کردند و بیان داشتند که شما عزیزان بعنوان سفیران و نمایندگان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشید و در این سفر  می بایست مراقب اعمال و رفتار خود باشد و رعایت نکاتی را که بعرض شما خواهم رساند مورد تاکید می باشد ایشان در خصوص حساسیت شدید مامورین عربستانی در مورد زائران ایرانی نکاتی را بیان کردند و زائرین را با قانون و مقررات کشور میزبان آشنا نمودند.

جناب سرهنگ مومیوند بیان داشتند توسط نیروهای امنیتی و قضائی داخلی کنترل های شدیدی صورت می گیرد و چنانچه از زائر محترمی مواد مخدر کشف شود  خود و همراهان خود  را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.  

جناب سرهنگ مومیوند در خصوص مشکلات ناشی از حمل مواد مخدر نکاتی را مطرح کرده و اعلام نمودند اگر از شخصی در هنگام خروج از کشور مواد مخدر کشف شود  ممنوع الخروج میگردد .جناب سرهنگ مومیوند در خصوص برخورد شدبد مامورین عربستان با حاملین مواد مخدر مواردی را بیان داشتند و آنان را با مجازاتی که برای آنان در نظر میگیرند آگاه ساختند .ایشان فرمودند :متاسفانه بعضا" مشاهده شده تعدادی از آقایان به تصور اینکه از خواهران بازرسی چندانی بعمل نمی آید مواد مخدر خود را به همسران یا حتی دختران خود می دهند و این عزیزان را گرفتار مسائل بعدی می نمایند.

جناب سرهنگ مومیوند در خصوص حمل داروهای مخدر نیز نکاتی را به زائرین متذکر شدند. ایشان بیان داشتند چنانچه عزیزی نمی تواند بدون حمل مواد مخدر به این سفر اعزام گردد و موفق به ترک آن هم نیست توصیه   می کنم به این سفر نرود و آبروی ایران و ایرانی را نبرد . ایشان با آرزوی سفری خوش برای زائرین و قبولی طاعات و عبادات و ذکر صلوات بر محمد (ص) و آل محمد(ص) سخنان خود را به پایان رساندند.

سپس حاج امیر خجسته نماینده محترم همدان در مجلس شورای اسلامی  ضمن تبریک هفته حج به تمام زائران عزیزبه ایراد سخنرانی پرداختند و مباحثی چند درخصوص اهمیت این سفر معنوی و همچنین تحولات خاور میانه وقدرت جمهوری اسلامی پرداختند.

در ادامه مجری برنامه از حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان حضرت آیت اله محمدی در محل برگزاری همایش خبر دادند و از ایشان دعوت کردند که با سخنان خود همه حاضرین را بهرهمند نمایند .

حضرت آیت اله محمدی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ضمن عرض سلام به حضور زائرین محترم  به نیت سلامتی و دلخوشی وجود نازنین صاحب خانه کعبه عزیزی که همه حاجیان دور خانه کعبه طواف می کنند و کعبه دور وجود مقدس امام  و برای تعجیل ظهور آقا و به امید اینکه خدای تعالی همه ما را از بهترین یاران  و زمینه سازان ظهور آن حضرت قرار دهد با دعای فرج سخنان خود را آغاز نمودند  و پس ازآن فضای حسینیه معطر به ذکر صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) گردید .

در ادامه حضرت آیت اله محمدی فرمودند : تقدیر و تشکر می کنم از مدیران و برگزار کنندگان و همه کسانی که در برگزاری این فریضه بزرگ الهی و کنگره حج بیت اله الحرام سالیانه زحمت می کشند تا بخشی از امت شما زنان و مردان بتوانید در زیارت حضرت دوست موفق باشید امید است انشاالله این روند از هر نظر مخصوصاً از نظر آموزش واجبات و محرمات حج ، فلسفه و عرفان حج و جنبه های دیگر آنچنان موفق باشند که خدائی نکرده عمل یک زائر باطل نگردد و انشا الله همه و همه با حج مقبول و سعی مشکور برگردید.

ایشان افزودند شما زائرین خانه خدا و زائران رسول خدا (ص) هم  بی نهایت باید ممنون خدا باشید که قرعه بنام شما درآمده  چرا که میلیونها نفر آزوی این زیارت را دارند و الان قرعه بنام آنها در نیامده  و امکان  دارد تا آخر عمر هم نتوانند مشرف شوند و آرزو به دل بمانند پس بسیار بسیار جای شکر دارد خصوصا" برای عزیزانی که با سن جوانی مشرف میشوند و به خوبی از عهده این  تکلیف الهی بر می آیند.

حضرت آیت اله محمدی ، برای یادگیری همه شئون اسلامی زائرین را قبل از اعزام و بعد از اعزام به مطالعه دعوت کردند و فرمودند لباس شما ، ادب شما ، احترام شما و وقار شما و خوب عمل کردن شما باعث می شود که آبروی امام صادق (ع)آبروی  امام محمد باقر (ع) و آبروی امام حسن (ع)و امام حسین(ع) و فاطمه زهرا (س) حفظ می شود 0

حضرت آیت اله محمدی در ادامه سخنان خود فرمودند حجاب بانوان مایه حیات عفت پاکی مصونیت و سعادت دنیا و آخرت می باشد ایشان فریضه بزرگ حج را یکی از بهترین نمود های بندگی خدا برشمردند چرا که حج یک معجون عظیمی است که هم نماز هم  زکات هم قربانی هم  سیاست و هم اقتصاد دارد.

امام جمعه محترم همدان در پایان سخنان خود فرمودند از همه کسانی که در برگزاری کنگره عظیم حج زحمت می کشند تا شما زائرین بتوانید به راحتی و آسانی دین خود را ادا کنید و همچنین از مدیریت محترم حج و زیارت استان حاج آقا ساغرچی و بقیه دوستان تشکر می کنم و سخنان خود را با ذکر چند دعا  به پایان رساندند.

سپس در ادامه اين برنامه دكتر عباس خاكسار رئيس مركز پزشكي حج استان  زائرين را در خصوص مسايل بهداشت و سلامت در حج با خبر كرد.

در ادامه ، حجت الاسلام والمسلمین اسماعیلی در خصوص مسائل تقلید و تطهیر و تصحیح (خواندن صحیح حمد و سوره) ، نکات مهمی را به زائرین متذکر شدند و رعایت آنرا برای تمامی زائرین الزامی دانستند.ایشان بیان فرمودند ، طلب حلالیت از همه خویشان ، دوستان و آشنایان و تطهیر دل  ،  از تمام هواهای نفسانی و بغض و کینه از دیگر مواردی است که همه زائران باید قبل از عزیمت مورد توجه قرار دهند سپس ایشان در خصوص شرایط انجام اعمال عمره تمتع مانند حضور در میقات و ذکر نیت و گفتن تلبیه (لبیک) و همچنین لباس احرام برادران و خواهران و محرمات احرام و بستن احرام توسط مردان و چگونگی استفاده از همیان نکات خوب و قابل توجهی را بیان داشتند  و زائرین را با مسائلی  که از لحظه محرم شدن در میقات جحفه تا ورود به مکه مکرمه  با آن روبرو هستند آگاه ساختند ایشان همچنین برای آشنائی زائرین در خصوص اعمال ایام تشریق توضیحات بیان داشتند.   

ایشان در ادامه برنامه با استفاده از ماکت های نصب شده در سالن ، اعمال و مناسک عمره تمتع   بصورت عملی برای زائرین آموزش دادند.

پس از آن حجه الاسلام والمسلمین اسماعیلی ضمن عرض خسته نباشید به حضور همه مدعوین محترم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه عزیزان ، جلسه را با ذکر دعا و آمین زائران و صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص) در ساعت 13/00  به پایان رساندند.

                                                                                                                                                                       روابط عمومی مدیریت حج و زیارت استان همدان

سید هاشم حسینی زاده امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط