سازمان حج و زیارت استان همدان

تاریخ: 31 خرداد 1396

گردهمایی مدیران و عوامل حج 96 استان های غرب کشور


گردهمایی مدیران و عوامل حج 96 استان های کرمانشاه ، کردستان ، مرکزی و همدان در سالن هتل باباطاهر همدان با حضور جناب آقای محمدی ریاست محترم سازمان حج وزیارت و آقایان اسدالهی رئیس محترم دفتر ریاست و روابط عمومی سازمان ،فرهمند معاون محترم حج و عمره سازمان و نصیری مدیرکل محترم حراست سازمان و محمدی مدیر کل محترم کارگزاران سازمان در تاریخ 29/3/96 راس ساعت 18 برگزار گردید .

 این جلسه ابتدا با تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید آغاز و سپس با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران ادامه پیدا کرد ابتدا حاج محسن ساغرچی مدیرحج وزیارت استان همدان با عرض سلام وخیر مقدم خدمت مدعوین عزیزگزارشی از وضعیت کاروانهای استان ارائه نمودند .

 در ادامه جناب آقای محمدی ریاست محترم سازمان و معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جایگاه دعوت شدند .ایشان سخنان خود را با سلام و درود به روح امام خمینی و شهدای جنگ تحمیلی و شهدای منا و شهدای حرم و درود وسلام خدمت مقام معظم رهبری و حضارآغاز نمودند سپس در مورد روابط ایران و عربستان سخنانی را ایراد نموده ودر ادامه در مورد فرایند مذاکرات حج 96 توسط سازمان حج وزیارت و چگونگی تصمیم گیری و تبیین شرایط کلی توسط سازمان انجام پذیرفت و تمام دستگاه هایی که به نوعی با حج در ارتباط بودند مطالباتی را تنظیم نمودند وتوسط هیات حج وزیارت به عربستان ابلاغ گردید و مذاکرات در طول یکماه انجام پذیرفت تا از 10 شرط اعلام شده 9 عدد توسط سعودی ها پذیرفته شد و یک مورد نیز که در مورد برگزاری دعای کمیل در بین الحرمین بود و بعلت در خواست عربستان جهت تامین امنیت حجاج در مکانی دیگر برگزار گردد به مراجع و مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام گردید و تصمیم گیری گردید دعای کمیل در هتلها انجام پذیرد تمام شرایط ما محقق گردید و گزارش به مقامات ارشد نظام داده شد و برگزاری حج تایید گردید وبراساس تدبیر نظام توافق نامه امضاء گردید.

بعد از امضاء توافق نامه مراحل اجرایی کار شروع شد و در دیدار با مراجع معظم تقلید در قم که قبلاً تاکید بسیار بربرگزاری حج داشتند از بازگشایی مسیر حج ابراز خشنودی می کردند .در ادامه ایشان با بررسی وضع موجود در منطقه فرمودند دو گروه از برگزاری حج اظهار نگرانی می کنند یک گزوه کسانی هستند که دلسوزانه اظهار نگرانی می کنند و چون از فرایند مذاکرات حج باخبر نبودند این اظهارات را مطرح می نمودند که بعد از با خبر شدن از سیر مارهای انجام شده متقاعدشدند وگروه دوم افرادی هستند که از این فضا استفاده کردند تا دنبال اغراض سیاسی خود بودند و در فضای مجازی دنبال جایگزین کردن حج هستند اما همان خدایی که انفاق را تاکیید کرده حج را واجب نموده . 

ایشان در ادامه فرمودند ظرفیت کاروان های حج امسال تکمیل گردیده است سپس به مدیران کاروان ها فرمودند نقش شما حیاتی و کلیدی و اساسی در موضوع حج می باشد وبا توجه به شرایط موجودو عوامل مختلف که یکی از آنها قطع روابطه سیاسی میباشد و در کشور عربستان سفارت وکنسولگری نداریم که در گذشته بخشی از کار های ما در کنسولگری انجام می پذیرفت و دوم با توجه به اینکه ایران آخرین کشوری بود که به مذاکرات حج دعوت شد و مذاکرات نیر حدودا یک ماه طول کشید و یک ماه هم طول کشید که هیات های اجرایی وارد عربستان شوند ،چهارماه بطور کلی ایران در برنامه ریزی حج عقب افتاد و زمان در حج بسیار حیاتی است و نکته دیگر اینکه مادر سال گذشته در حج حضور نداشتیم و این باعث شد که زیرساخت های خودرااز دست دهیم مثل آشپزخانه مرکزی در مکه که زحمات فراوانی کشیده شد تااین آشپزخانه شکل گرفته شود و هتل هایی که در حج گذشته از آن ها استفاده می شد ، همچنین کشور عربستان ظرفیت پذیرش حجاج کشورها را حدود 20 درصد افزایش داد که با توجه به فضای محدود در کشور عربستان مشکلات زیادی پیش خواهد آورد و با پیگیری های انجام شده ظرفیت حجاج ایرانی حدودا 35 درصد افزایش یافت که تامین هتل ، حمل ونقل و پرواز مشکلات پیچیده ایرا دارد که این محدودیت ها کار را سخت کرده است که شما مدیران کاروان ها وظیفه آماده سازی زائران را بعهده دارید . با توجه به شرایط پیش آمده در انتخاب شما مدیران حساسیت های لازم انجام پذیرفته تا افرادی خبره و توانمند انتخاب شوند شما افرادی با تجربه هستیدو تشکیلاتی عمل می کنید. امور کارگزاران امسال کتابچه هایی تهیه نموده که در آن شرح وظایف تدوین گردیده است تا به راحتی به آن رجوع کنید و از اطلاعات آن استفاده نمایید و در کنار اینه دستورالعملهایی هست که از قبل ابلاغ گردیده و همچنین در طول سفر به شما ابلاغ می گردد و تمام این برنامه ریزی ها برای این است که خدمت خوبی به حجاج انجام شود. شما مدیران حلقه وصل زائران به سازمان می باشید وشما هستید که تمام تلاشها و برنامه ریزیهایی که انجان شده در صحنه اجرا ، و به خوبی برای زائران انجام دهید.
اگرخدمات به خوبی به زائران ارائه شود شاهد حج خوب و رضایتمندی می باشیم . در جلسات آموزشی که برای زائران گذاشته می شود شرایط را برای زائران توضیح و سختی های سفر گفته شود همچنین مسائل امنیتی ،نظم و انضباط ، داروهای ممنوعه به زائران گفته شود سپس ایشان در مورد قیمت های کاروان ها و عوامل تاثیر گذار برقیمت کاروانها سخنانی را مطرح نمودند ایشان در ادامه درمورد کیفیت هتل ها در مدینه و بیمه زائران مواردی را خاطر نشان نمودند واز مدیران کاروان ها خواستند که این اطلاعات به زائران رسانده شود.ایشان در پایان از خدمت جدیدی که به زائران اضافه شده که در واقع خیام عرفات می باشد که چادرهایی تهیه شده که با توجه به جنس آن گرما به داخل راه پیدا نمی کند و جهت رفاه حال زائران در آنها از کولر گازی استفاده می شود و همچنین ایشان از تشکیل ستاد بحران خبر دادند که در شرایط بحرانی از این ظرفیت استفاده شود و به تمام مدیران و کارگزاران  در جلساتی که برگزار خواهد شد گفته می شود وظایف آنها در شرایط بحرانی چه خواهد بود و آموزش های لازم به آن ها داده خواهد شد سپس ایشان در مورد مچ بند توضیحاتی را ایراد نمودند که در این مچ بند ها اطلاعات زائران قرار داده شده تا در صورتی که مشکلی پیش آید به راحتی با یک نرم افزار که در اختیار مدیران کاروان ها قرار خواهد گرفت بتوان کمک های لازم را انجام داد . در پایان جلسه نمایندگان استان ها سوالات خودرا از معاونین سازمان مطرح نمودند که پاسخ های لازم به آن ها داده شد.